Serier

Statsminister Mette Frederiksen holder pressemøde om coronasituationen kl. 18. Følg det her på Finans.dk.

Corona giver legetøjsbranchen en jubeljul og et superår

Lego og resten af legetøjsbranchen ser ud til at få et fremragende år i 2020 målt på salg. Pandemien får forældre til at forkæle børnene, og de har penge, fordi ferierejsen er sløjfet i år.

Corona rammer verden
Lego vil være en af vinderne på legetøjsmarkedet i 2020. Blandt de mest populære julegaver i Storbritannien er Harry Potter-figuren Hedwig. Foto: Lego

Skyld, hjemmeskole og aflyste rejser har fået hele verdens forældre og legetøjsentusiaster til at bruge masser af penge på legetøj, og det har givet branchen solide vækstrater.

Julen er ingen undtagelse, lyder meldingen fra flere analytikere.

»Det tegner til at blive et superflot år for legetøj,« siger Søren Torp Laursen.

Han har arbejdet i legetøjsindustrien i årtier, det meste af tiden i Lego, og nu sidder han i bestyrelsen for den amerikanske legetøjskoncern Mattel.

»Det bliver drevet af, at forbrugerne har høj grad af tillid til deres økonomi, de har sparet en del penge på rejser, og så har børnene haft mere hjemmetid end tidligere,« siger Søren Torp Laursen.

Allerede i november kunne det anerkendte analysefirma NPD opgøre den samlede vækst i det globale legetøjssalg til 12 pct. i årets første tre kvartaler. USA trak det største læs med en vækst på 18-19 pct.

De nyeste tal fra NPD kommer fra det britiske marked, som ved udgangen af november – og altså inklusive salget på black friday og thanksgiving – var steget med 8 pct. målt på værdi.

Dermed ser det ud til, at branchen ikke er synderligt påvirket af, at bl.a. legetøjsbutikker er blevet tvunget til at lukke under de forskellige landes løbende nedlukninger.

»I Europa ser det ud til, at forbrugerne i stor udstrækning har rykket deres forbrug over på nettet og købt legetøjet online. I USA, hvor langt det meste af salget sker gennem Walmart, Target og Amazon, har der ikke været nedlukninger i nær samme grad,« siger Søren Torp Laursen.

Hans gæt er, at legetøjssalget i Europa for hele året vil vokse med i omegnen af 5 pct., mens salget i USA vil vokse med over 10 pct. Og eftersom USA stadig står for omkring halvdelen af det globale legetøjsmarked, vil den samlede vækst formentlig lande et sted omkring 7-9 pct.

Tendensen bekræftes af en af aktørerne i USA.

»Jeg har været i legetøjsindustrien i 30 år, og salgstallene er omtrent så gode, som jeg nogensinde har set dem,« siger Jay Foreman, adm. direktør i legetøjsfirmaet Basic Fun, til nyhedsbureauet Bloomberg.

Direktøren fortæller, at salget af Basic Funs legetøj siden august er steget med omkring 30 pct. uden tegn på, at det løjer af.

Bloomberg har bedt analysefirmaet Harris Poll lave en meningsmåling, og den viser, at næsten hver tredje amerikanske forælder ved indgangen til julen føler skyld over ikke at have haft mere tid sammen med familie og venner.

»De kan ikke give dem (børnene, red.) tid, men de kan give dem andre ting, der kan beskæftige dem,« siger Rebecca Hamilton, som underviser i markedsføring på Gerogetown University, til Bloomberg.

En af de kategorier, der har klaret sig bedst i år, er byggelegetøj, og den kategori er i høj grad domineret af Lego.

De seneste tal fra Lego kom i halvårsregnskabet og viste en vækst i omsætningen på 7 pct.

Det er ikke lykkedes at få en kommentar fra Lego til julesalget. Som resten af branchen er Lego påvirket af, at legetøjsbutikker inkl. Legos egne butikker er lukket ned i en række lande.

Men Legos fabrikker er alle åbne, oplyser Lego, og de kører med normal drift og med de forholdsregler, coronapandemien kræver.

Internt i organisationen tillader Lego udelukkende forretningskritiske rejser.

BRANCHENYT
Læs også