Erhverv

Lagkagehuset får tilført nyt trecifret millionbeløb fra ejerne

Salget af især morgenmad er hårdt presset af coronakrisen med mange på hjemmearbejde - de nye penge skal sikre vækststrategien

Artiklens øverste billede
Lagkagehuset er hårdt presset af coronakrisen, hvor mange arbejder hjemmefra og dermed ikke lige kommer forbi efter et smurt rundstykke og en to-go kaffe på vej til arbejde. Nu tilføres kæden mange millioner i ny kapital af de to ejere. Foto: Ivan Boll.

Bagerkæden Lagkagehuset får fra årsskiftet tilført ny kapital fra selskabets to ejere, Nordic Capital og L Catterton.

Ejerne skyder 200 mio. kr. ind i ”ekstra aktiekapital”, oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

Coronakrisen har sat kæden under pres, fordi mange arbejder hjemmefra og dermed ikke lige kommer forbi kædens butikker for at hente morgenmad og kaffe to-go.

»Vi er helt utroligt glade for at have ejere, som i den grad tror på os. På trods af et svært år på grund af coronaen, ser vi ud til at komme fornuftigt ud af det i forhold til situationen blandt vore konkurrenter og resten af detailhandlen. Med dette kapitalindskud kan vi fastholde vores vækstambitioner i Danmark, England og USA,« siger adm. direktør Jason Cotta fra Lagkagehuset.

Nordic Capital og L Catterton købte i 2017 Lagkagehuset. Siden har de to ejere skudt over 1 mia. kr. ind i kæden, der i dag beskæftiger mere end 3000 medarbejdere. Lagkagehuset har 103 butikker i Danmark. Derudover driver bagerkæden 13 bagerier i London og tre i New York.

Ifølge selskabet skal den nye kapital bruges til at ”fastholde de vækststrategier”, som Lagkagehuset fortsat har på trods af at indtjeningen er sat under pres.

I starten af året måtte Lagkagehuset lægge planer om åbningen af seks nye danske butikker på hylden, og i stedet fokusere på alternative løsninger.

Men kæden ser også muligheder for ekspansion som følge af de ændrede forhold skabt af coronakrisen.

»Vi kan se, at vores bagerier i lokale byområder samt vores drive-in bagerier og vores digitale tilstedeværelse er styrket, både i Danmark og internationalt. Kombineret med en snarlig tilbagevenden til noget, vi kan kalde en form for normal, tror vi, at vi kan sikre yderligere fodfæste i de markeder, vi opererer i,« siger Jason Cotta.

Hvor en stor del af salget før blev hentet i kædens butikker i bl.a. indkøbscentre, på banegårde eller i lufthavne, har det af gode grunde været sværere i år.

I stedet har butikker placeret i detailbutikker været et hit, ligesom kædens direktør kan observere, at brød og kager har solgt bedre i Jylland end i resten af Danmark. Også kædens 14 drive thru-butikker er blevet brugt mere i år.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.