Efterspørgslen på Madklubben og Løgismose Meyers nytårsmenuer har været enorm

2020 har uomtvisteligt været et specielt år, og meget tyder på, at mange danskere vælger at slutte det af med mad udefra. Det fortæller to restaurantchefer.

Kokkene i Madklubben og Løgismose Meyers har haft travlt op til nytår. Foto: Gregers Tycho

Danskerne er ikke umiddelbart blevet mere tilbageholdende med mad udefra under nedlukningen. Tværtimod.

Hos Madklubben har man haft stor succes med at sælge nytårsmenuer. Så stor, at restaurantkæden har tredoblet antal kuverter i forhold til sidste år, fortæller ejeren af hele foretagendet, Anders Aagaard.

»Det er en kæmpe cadeau. For en restaurantejer som mig er det virkelig betryggende, at vores gæster ikke blot associerer Madklubben med gode restaurationsoplevelser, men med gode madoplevelser,« siger Anders Aagaard.

Han fortæller, at de har solgt godt 10.000 kuverter og melder alt udsolgt i flere byer.

»Vi havde oprindeligt besluttet os for, at vi skulle prøve at sende 8.000 nytårsmenuer, det blev i stedet til 9.000 og i dag har vi solgt yderligere 1.000. Vi har udsolgt i Aarhus og Esbjerg, men vi kunne lige trylle lidt i København, så vi kunne servere lidt ekstra mad til vores gæster. Det er pisse sjovt, det er en helt anden måde at drive restaurant på,« fortæller Anders Aagaard.

Hos Løgismose Meyers har de også oplevet stor interesse for nytårsmenuen, og kan melde alt udsolgt. Her er antallet af kunder steget markant.

»Vi har været i kontakt med lidt over 60 pct. flere kunder, end vi havde sidste år. Så der har vi oplevet en ret stor vækst,« fortæller Jesper Wacherhausen, der er direktør for Meyers Køkken & Venues og fortsætter:

»Men til gengæld så lægger antallet af kuverter markant lavere, faktisk 30 pct. under hvad vi oplevede sidste år. Vi ligger typisk mellem 5 og 6 kuverter pr. ordrer, men i år ligger vi tættere på 3,5 til 4. Så det er en grundlæggende konsekvens af coronasituationen, men det havde vi også regnet med.«

Han fortæller, at de i Løgismose Meyers plejer at arbejde med et maks antal kuverter, og hvert år satser på at være næsten udsolgt. I år får distributionen dog lidt mere at se til, da kuverterne blot skal fordeles til flere husstande.

»Vi var lidt nervøse i starten, for vi kunne godt mærke folk ventede på at bestille til lidt senere, end de måske havde gjort tidligere. Generelt vil jeg sige, at det er en beslutning der ofte bliver truffet i ugen op til. Så det er hvert år sådan lidt en gyser at sidde og vente i december på at vi får solgt. Men det gjorde vi heldigvis,« siger Jesper Wacherhausen.

Hos Madklubben håber man bare på at take-away bølgen fortsætter - naturligvis oveni det almindelige salg.

»Hvis vi en eller anden skønne dag, når verden bliver normal igen, kan lægge takeawaysalget oveni restaurantsalget og kunderne synes det bliver ved med at være en god ide at hente mad på restauranter, jamen, så kunne det godt gå hen og blive et helt fornuftigt regnskab,« siger Anders Aagaard.

BRANCHENYT
Læs også