Erhverv

Dansk aktie er steget langt over 300 pct. på få handelsdage

De store udsving i små aktier har ifølge investeringsøkonom Per Hansen fået lysten til at »investere og spekulere« til at stige.

Per Hansen ser umiddelbart ingen logik i, hvorfor Hypefactors-aktien pludselig skal op i så høje niveauer.

Investorer, der før jul havde købt sig ind i det børsnoterede danske selskab Hypefactors, må juble i øjeblikket.

Aktien er nemlig steget med langt over 300 pct. siden handelsdagen den 23. december 2020.

Onsdag morgen stod selskabet igen til en stigning på omkring 20 pct., men ved starten på eftermiddagen røg stigningen ned i et niveau omkring 10 pct.

Det er ifølge investeringsøkonom Per Hansen fra Nordnet en overraskelse af de større, idet det danske teknologiselskab, som udvikler teknologiske løsninger til kommunikationsbranchen, ikke har meldt nogen nyheder ud af hverken positiv eller negativ art.

Han mener, at stigningen i Hypefactors er et ekstremt eksempel på et fænomen, der i øjeblikket ses i en række mindre aktier, hvor selskabernes værdi ene og alene bliver drevet op af likviditetsmæssige kursstigninger.

»Den store interesse, de store udsving og de meget store stigninger i mindre aktier har yderligere forstærket tendensen og lysten til at investere og spekulere,« skriver Per Hansen.

Investeringsøkonomen advarer mod, at denne interesse for de små selskabers kraftige kursstigninger minder om det, der skete under Dot.com-boblen, der foregik i de sene 90’ere.

Forventninger til internetbaserede virksomheders kunnen drev i slutningen af 90’erne kurserne på selskaberne op i astronomiske niveauer, men da det viste sig, at meget af det var varm luft, eksploderede boblen i begyndelsen af 00’erne med gigantiske kursfald til følge.

»Jeg har beskæftiget mig professionelt med aktieinvesteringer i 30 år. For mig minder kursudviklingen og interessen i de mindre aktier om Dot.com-boblen. Investorerne jagter nyhedsstrømmen, og selv mindre positive nyheder eller sommetider blot en positiv kurslavine, som sættes i gang af nogle, som køber på samme tidspunkt, kan få en større kurseffekt. Dot.com-boblen varede længere tid, men endte som bekendt ikke rart. Det kan meget vel ske igen.«

BRANCHENYT
Læs også