Tidligere B&O-direktør Tue Mantoni køber sig ind i det danske modehus Stine Goya
Tue Mantoni mener, at Stine Goyas farverige tøj kan give selvtillid til den, der bærer det. Han investerer nu i brandet.
Den tidligere B&O-direktør Tue Mantoni har atter haft investeringspungen oppe af lommen.
Forretningsmanden, der desuden er formand for Vækstfonden, har nemlig købt sig ind som medejer af den danske modevirksomhed Stine Goya.
Det danske modehus, der i de seneste år har arbejdet med en bruttofortjeneste på omkring 20 mio. kr., var i forvejen ikke helt ukendt territorie for den nye medejer. I lidt over et år har han nemlig siddet som bestyrelsesformand for foretagendet.
»Min hustru kendte jeg jo også i nogle år, før jeg giftede mig med hende - det er sådan lidt det samme. Jeg synes, det at blive inviteret ind i en ejerledet virksomhed er en speciel ting, og derfor skal begge parter være sikre på, at de gerne vil,« siger Tue Mantoni.
Han er i forvejen medejer af andre danske virksomheder som eksempelvis Soundboks, Joe & The Juice og Lakrids By Johan Bülow, og det med at komme ind under huden på selskabet, før pengene kommer af lommen, er en model, der går igen hos forretningsmanden.
Man skal lige se hinanden i øjnene, mener han.
»Når man eksempelvis rammer sådan en coronakrise her, så er det godt at have kendt hinanden i et godt stykke tid, for man skal være sikker på, at når tingene går skævt, så løber folk ikke skrigende bort, men rykker tættere sammen omkring bordet,« siger Tue Mantoni.
For den tidligere B&O-direktør er produktet vigtigt, når han investerer. Det skal være noget, verden har brug for.
Og han mener, verden har brug for Stine Goyas flamboyante og farvestrålende tøj. I bogen ”Samfundskontrakten”, som forretningsmanden har forfattet , beskriver han nogle af de ting, han mener, der er udfordrende og dermed vigtige fokusområder for samfundet.
»En af de ting, jeg skrev i min bog, var det vigtige i at være vedholdende i kampen for mangfoldighed på mange niveauer, for der er Danmark bagude, og det er egentligt lidt pinligt. Derfor tror jeg, at brands er nødt til at tage et skridt fremad,« siger Tue Mantoni.
Han mener, at netop Stine Goyas brand, der er kendt for at være flamboyant, vildt og oftest yderst farvestrålende, er et af de brands, som med stil kan være med til at løfte Danmark fremad på parametre som diversitet og en inklusion.
»Du står ud fra mængden. Det er i hvert fald svært at ankomme til festen og stå ovre i hjørnet og kukkelure. Og det mener jeg positivt, for du skal have en lille smule mod for at tage tøjet på, men når du så har det på, så giver det dig også selvtillid,« siger Tue Mantoni og uddyber:
»Noget af det, der er vigtigt i dag, det er at give noget power og mod i en verden, som stadigvæk - og specielt i Danmark - er ekstremt mandsdomineret. Jeg kan godt lide, at brandet kan være med til at drive diversitet og inklusion bredere ud.«
Stine Goya var forud for Tue Mantonis indtræden alene ejet af modedesigneren Stine Goya og hendes partner Thomas Goya. Tue Mantoni har ifølge CVR-registeret købt mellem 5 og 9,9 pct. af selskabet for en sum, parterne ikke ønsker at oplyse.
Den 2. januar blev der lavet en kapitalforhøjelse i selskabet på ca. 500.000 kr.
Tidligere har makkerparret Niels Mikkelsen og Christian Stadil været medejere af Stine Goya, men samarbejdet mellem makkerparret og ægteparret i spidsen for modehuset ophørte pludseligt tre år efter, det startede.