Erhverv

Kloner giver bilbranchen problemer - men der er en løsning

Tyvekoster i udlandet kan blive til guld herhjemme. De klonede biler har kronede dage, men der er faktisk en løsning på problemet.

Der kører op imod 50.000 klonede biler på de danske veje, og det er et stort problem, lyder det. Foto: Peter Hove Olesen/Ritzau Scanpix

Stjålne biler, der får en helt ny identitet. Finten virker for god til at være sand, men ikke desto mindre giver de klonede biler leasingselskaber og bilforhandlere grå hår. Det kan nemlig ende med store milliontab for dem, der sidder tilbage med den tikkende bombe.

Men hvad er en klonet bil så?

»Vi tager en Audi A8 som eksempel. Den stjæler du i aften, fordi du er biltyv. Derefter finder du ud af, hvilken bil den minder om, som kører i et andet land end Danmark, og finder ud af, hvilket stelnummer den har. Det kan man gøre på mange måder. Så får du fjernet det originale stelnummer og hamret det nye stelnummer ind i bilen. Du får også forfalsket en tysk registreringsattest på den, og så kører du den i synshallen og får bilen synet. Nu har bilen fået en ny identitet, og den kan sælges videre til et leasingselskab.«

Sådan forklarer Niels Becker, selverklæret bilnørd og ejer af selskabet OBD-safe, der specialiserer sig i at stoppe snyd med kilometertælleren og generel manipulation med biler.

Problemet med klonede biler er meget, meget større end det, vi lige går og tror.

Christian Brandt, direktør i Finans og Leasing

Han har selv en fortid som bilforhandler og er stødt på mange af de klonede biler igennem sin tid. Hans holdning til dem er helt klar: De skal væk fra gaden.

»Det er grotesk, at den kan synes her i Danmark, mens den kan køre rundt i f.eks Tyskland på samme tid. Politiet kan intet gøre ved det, for det kan være lavet meget professionelt.«

Samtidig gør et EU-retsforbehold, at danske myndigheder ikke kan krydstjekke bilernes stelnumre på tværs af landegrænser. Derfor kan en klonet bil være meldt stjålet i Tyskland, uden at myndighederne ved det herhjemme.

Christian Brandt, direktør i Finans og Leasing, der repræsenterer danske leasingvirksomheder, har ligeledes en meget skarp holdning til de klonede biler. De er nemlig ifølge ham være med til at finansiere organiserede kriminelles virke.

»Problemet med klonede biler er meget, meget større end det, vi lige går og tror. For mig at se, er det værste ved det, at bander og andre organiserede kriminelle har en meget stor økonomisk aktivitet i klonede biler.«

Ifølge Christian Brandts oplysninger kører der i dag op imod 50.000 klonede biler rundt på de danske veje. De fleste af dem kommer fra udlandet.

»At bilerne er klonet er jo udtryk for, at den er stjålet i et andet land og ført ind i Danmark. Det vil sige, at det er kriminel aktivitet, hvor det er tyvekoster, der bliver omsat.«

De klonede biler kan både sælges, leases og eksporteres ud af Danmark igen, efter et nyt stelnummer er isat. Typisk er det biler i luksusklassen, som får denne tur, og derfor er det mange penge, der er i omløb med de klonede biler.

Men Niels Becker har fundet en løsning. Med det rette værktøj kan de klonede biler faktisk afsløres. I selskabet OBD-safe har han implementeret en kloningsdatabase, så forhandleren kan sandsynliggøre, at bilen ikke er klonet.

»Når man skal ændre stelnummeret, så findes der metoder til at fjerne det gamle stelnummer. Men du skal jo stadig bygge det op igen, så øjet ikke kan se, at det er forandret,« siger Niels Becker og fortsætter:

»En autolakerer fortalte mig, at man ikke kan male et motorrum, med lige så tyndt et lag som hos bilfabrikanten. Jeg lånte en my-måler, der kan måle lagtykkelse, og prøvede det på en bil, jeg vidste var klonet. Den klonede BMW havde en lagtykkelse med en my på 60. Men hvor stelnummeret var, der var my 370.«

Ender man som leasingtager eller bilejer op med en klonet bil, kan man aflevere den tilbage til sin bilforhandler eller leasingselskab.

De kan efterfølgende aflevere den videre tilbage, men det kan være svært, hvis sælgeren er forsvundet eller er insolvent, lyder det fra Niels Becker. Dermed er det bilforhandleren eller leasingselskabet, der til sidst kan ende med en bil, som ikke kan afsættes.

BRANCHENYT
Læs også