Erhverv

Ingeniørfirmaet Tyréns må dreje nøglen rundt

Medarbejdertallet blev halveret siden et svagt regnskab for 2019 blev offentliggjort, og det svenske moderselskab trak derfor i håndbremsen.

Artiklens øverste billede
Konkursen får ikke nogen konsekvenser for Hovedstadens Letbane, melder entreprenør CG Jensen. Foto: Hovedstadens Letbane

Rådgiverfirmaet Tyréns A/S, der har været toprådgiver på blandt det nye letbaneprojekt omkring København og et projekt for den danske hær, er gået konkurs.

Tyréns er et ingeniørfirma, der hovedsageligt beskæftiger sig med rådgivende ingeniørarbejde indenfor byggeri, byudvikling og infrastruktur.

Moderselskabet, der er et stort svensk konsortium, har valgt at lade den danske afdeling gå konkurs, efter det ved seneste regnskab leverede et underskud på over 60 mio. kr.

Efter regnskabets offentliggørelse har der tilsyneladende været en omfattende medarbejderafgang, som kan have tvunget moderselskabet til at trække i håndbremsen. Ved aflæggelse af 2019-regnskabet var der 89 medarbejdere tilkoblet, men kurator oplyser, at dette i dag er halveret til at være lidt over 40.

»Man har måttet erkende, at ligegyldigt hvor mange penge, man tilførte, så kunne det være skønne spildte kræfter, hvis der ikke var nogen til at udføre arbejdet,« siger kurator for konkursboet, advokat Søren Christensen Volder.

De resterende medarbejdere er hjemsendt og afventer, om det lykkes kuratoren at sælge virksomheden eller nogle af projekterne.

Underskuddet på over 60 mio. kr. i det senest aflagte regnskab kommer hovedsageligt fra problemer med de to største projekter, firmaet beskæftigede sig med. Det ene var som toprådgiver for letbaneprojektet i København, mens det andet var for hæren.

Det fremgår af noterne, at der var udfordringer og økonomiske risici i forbindelse med specielt letbaneprojektet, hvor der var en række uoverensstemmelser med kunden over blandt andet aftalegrundlag og ekstraarbejde i forbindelse med slutleverancen af designet.

Kuratoren bekræfter, at dialogen omkring forholdene fortsat ikke er færdigtaget.

Det ligner, at letbaneprojektet og tilhørerne kontroverser har været en særdeles dyr fornøjelse. Tyréns noterer således i noterne en nedskrivning på knap 45 mio. kr. på tabsgivende kontrakter. Hovedparten af denne nedskrivning er fra letbane-projektet.

CG Jensen, der er entreprenør på den del, som Tyréns har hjulpet til på, udtaler sig ikke om kontraktforhold. Entreprenørfirmaet forventer ikke de store komplikationer ved Tyréns-konkursen og har desuden været glad for det arbejde, ingeniørfirmaet har leveret.

»Vi forventer ikke, at Tyrens eventuelle konkurs vil få betydning for Letbane kontrakterne i Rødovre/Herlev samt Gladsaxe på den korte bane. CG Jensen har haft et godt samarbejde med Tyréns Letbane Design team, og vi ønsker det bedste fremover for medarbejderne,« meddeler CG Jensen til Finans.

Det samlede gældsbillede, som kreditorerne vil føre krav på i konkursboet efter ingeniørfirmaet, er endnu uvist, da firmaet har haft en lang række projekter udover de to store.

»Udover to store projekter, så kan vi se, at der er måske 200 mindre projekter. De kommer vi jo nok ikke til at gøre færdige, og derfor kunne man godt forestille sig, at der sidder nogle kunder i den anden ende, som måske kan blive skuffet og have nogle krav. Det ville være helt umuligt på nuværende tidspunkt at sige, hvor økonomien ender,« siger kurator Søren Christensen Volder.

Tyréns var oprindeligt et dansk selskab med kvartetten René Almind, Per B. Sørensen, Martin Dagnæs og Stig Andersen i spidsen. Selskabet, der i den tid gik under navnet Hansen, Carlsen & Frølund A/S, skiftede dog navn til Tyréns A/S, da et svensk investeringsselskab i 2014 købte forretningerne.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.