Amazon og Walmart betaler varer og lader kunden beholde dem
I visse tilfælde kan det simpelthen ikke betale sig for internetbutikkerne at få varen sendt retur.
Ligesom julen for de heldigste er lig gaveregn, er januar lig med store mængder af varer, der bliver sendt retur til, hvor de kom fra.
Men selvom mange nøjsomligt og fint pakker deres nyåbnede julegaver ind i papkasser for at sende dem retur og bytte dem til noget andet, er det ikke altid en god forretning for internetbutikkerne.
Faktisk kan det i visse tilfælde bedre betale sig for butikken at betale for varen og lade kunden beholde den.
Dette skriver Wall Street Journal.
Ifølge det amerikanske medie har detailgiganter som Amazon og Walmart udviklet systemer, der automatisk vurderer, om det kan rent økonomisk kan betale sig at returnere pakken med de fragtomkostninger og lignende, det medfører.
Hvis det ikke kan, betaler butikken i stedet varen og lader kunden beholde den.
En talsperson fra Walmart siger til Wall Street Journal, at tiltaget er tiltænkt habengut, som butikker ikke agter at sælge igen, og at køberens købshistorik, produktets værdi og fragtomkostningerne alle tre er parametre, som kommer med i betragtning, når Walmart skal vurdere, om butikken ønsker at få sendt pakken retur.
Nethandel har på mange parametre sat rekorder i 2020, hvor coronapandemien har tvunget forbrugerne til at søge den digitale vej, når varer de handler.
Over for mediet Financial Times pegede Optoro kort efter jul på, at forventningen er, at der i USA i højtiden sendes købte varer retur for ca. 700 mia. kr. Returraten stiger i øvrigt i takt med, at webshops gør det lettere at sende varer tilbage.