Erhverv

Coloplast-topchef opfordres til handling: Slip nu milliarderne løs

Medicoselskabet Coloplast er på opkøbsjagt, men der bliver købt for lidt og for småt, vurderer flere branchekilder. Medicinalselskaberne Novo Nordisk og Lundbeck har vist vejen.

Kristian Villumsen (billedet), adm. direktør i Coloplast, er ifølge aktieanalysechef i Carnegie, Niels Leth nødt til at gennemføre opkøb. »Hvis Coloplast vil vokse på samme niveau som i dag på lang sigt, er selskabet nok nødt til at foretage nogle moonshots-investeringer. Hvis ikke Coloplast køber op, så vil den organiske vækst stille og roligt bevæge sig ned til kun et par pct. eller tre om 10-20 år,« siger han. Foto: Stine Bidstrup

Det stenrige og yderst velindtjenende medicoselskab Coloplast er nødt til at kaste noget af forsigtigheden over bord, slippe en del af de mange milliarder fri og enten tilkøbe nye virksomheder eller teknologi.

Det er meldingen fra flere aktører.

»Når din strategi indeholder opkøb, skal du også købe op. Det er præcis det samme, som hvis din strategi er at være stærkest digitalt eller de bedste til at markedsføre. Du er nødt til at investere i din strategi,« siger Jannick Lindegaard Denholt, analytiker i ABG Sundal Collier.

Det er en udmelding, analytikeren langtfra står alene med.

»Coloplast har en meget lav driftsmæssig risiko, fordi særligt selskabets stomi- og kontinensbrugere er så loyale. Det gør, at selskabet nok godt kan forsvare at blande nogle flere og meget risikable vækstlodder ind i forretningen,« siger Niels Leth, aktieanalysechef i investeringsbanken Carnegie.

Coloplasts forretningsområder

Coloplast dækker fire forretningsområder, hvor stomi og kontinens også går under en samlet betegnelse ”den kroniske forretning.”

  • Stomi (41 pct. af omsætningen)
  • Kontinens (37 pct. af omsætningen)
  • Urologi (9,9 pct. af omsætningen)
  • Hud- og sårpleje (12,7 pct. af omsætningen)

Kilde: Coloplast.

Pensionskassen ATP, der ved den seneste opgørelse havde Coloplast-aktier til en værdi af 1,3 mia. kr., ser også gerne opkøb.

»Coloplast har en høj organisk vækst og er et veldrevet selskab. Selvom dette er tilfældet, synes jeg, det er strategisk rigtigt at være parat til at foretage opkøb på de rette vilkår,« siger Claus Berner Møller, underdirektør for danske aktier i ATP.

Coloplast købte i efteråret 2020 Nine Continents Medical for 145 mio. dollars plus eventuelle milepælsbetalinger. Selskabet har udviklet en behandling af overaktiv blære, der hvis alt går vel, kan komme på markedet om ca. fire år.

I 2018 købte Coloplast den lille tyske distributør Incocare med 18 ansatte, ligesom der er blevet investeret 4 mio. dollars for 20 pct. ejerskab i selskabet Francis Medical.

»Coloplast har med de mindre opkøb de seneste år vist, at selskabet er interesseret i ny teknologi. Det er for mig at se positivt,« siger Claus Berner Møller.

Jannick Lindegaard Denholt understreger, at Coloplast har en rigtig god organisk forretning.

Frem mod 2025 forventer Coloplast selv at vokse mellem 7 og 9 pct. om året, hvilket er ca. det dobbelte af markedet. Problemet er, at Coloplast står i en svær situation på de to forretningsområder urologi samt hud- og sårpleje.

Coloplasts markedsposition
  • Stomi-markedet er på 18-19 mia. kr. årligt, og Coloplast har en markedsandel på 35-40 pct. Markedet vokser 4-5 pct. om året, og Coloplast er nummer 1.
  • Kontinensmarkedet er på 14-15 mia. kr. årligt, og Coloplast har en markedsandel på 40-45 pct. Markedet vokser 5-6 pct. om året, og Coloplast er nummer 1.
  • Urologimarkedet er på 11-12 mia. kr. årligt, og Coloplast har en markedsandel på 15 pct. Markedet vokser 3-5 pct. om året, og Coloplast er nummer 4.
  • Hud- og sårplejemarkedet er på 22-24 mia. kr. årligt. Coloplast har en markedsandel på 5-10 pct. Markedet vokser 2-4 pct. om året, og Coloplast er nummer 5.
Kilde: Coloplast.

Hvor Coloplast er markedsleder inden for stomi og kontinens, er selskabet blot nummer fire og nummer fem i de to andre kategorier.

»På et eller andet tidspunkt risikerer man, at andre napper det gode, der findes derude. Når Coloplast er så eksplicit omkring opkøb, så skal der også ske noget. Det kan godt være, der blev brugt omkring 1 mia. kr. på Nine Continents Medical, men det er stadig peanuts sammenlignet med andre selskabers opkøb,« siger Jannick Lindegaard Denholt, ABG.

Inden for særligt urologi har den amerikanske koncern Boston Scientific allerede købt en del op inden for de områder, Coloplast selv er interesseret i.

Det gælder f.eks. endoskopi-området, som Ambu satser stort på, og som efter anonymt pres fik Coloplast-formand Lars Rasmussen til at trække sig som bestyrelsesformand i netop Ambu som følge af en potentiel risiko for interessekonflikter.

»Novo Nordisk og Lundbeck har brugt henholdsvis omkring 16 mia. kr. og 14 mia. kr. over de seneste et til to år på opkøb. Det har de gjort for komme ind på nye områder eller få skala inden for eksisterende. Hvis Coloplast vil opnå det samme inden for urologi-området, skal der et mere markant opkøb til,« siger Jannick Lindegaard Denholt.

Coloplasts strategi - Strive25

Coloplasts strategi tager udgangspunkt i to ord, vækst og innovation. Den langsigtede strategi går til 2025 og har fået navnet Strive25. Her er hovedpunkterne:

  • Omsætningen skal organisk vokse med 7-9 pct. om året
  • Overskudsgraden skal være på mere end 30
  • CO2-udledninger skal reduceres, og både selskabets produkter og emballage skal blive mere miljøvenlige

Kilde: Coloplast.

Tidligere tiders tanker om egentligt transformerende opkøb ser imidlertid ud til at være forstummet.

»Der er ingen tvivl om, at vi nok er mange, der igennem en del år har ønsket, at Coloplast var lykkedes med at gennemføre et større opkøb inden for sårplejeforretningen. Der skal imidlertid to til tango, og det har åbenbart været svært at få til at lykkes,« siger Claus Berner Møller, ATP.

Heller ikke Niels Leth tror længere på, at de to mest oplagte kæmpeopkøb har sin gang på jorden.

»Det er meget usandsynligt, at Coloplast overhovedet får muligheden for at gennemføre et transformerende opkøb af f.eks. Mölnlycke eller Smith & Nephews sårplejeforretning. Kigger man på mellemstore opkøb, er nogle af de mest interessante nok selskaber som Advanced Medical Solutions eller Urgo,« siger Niels Leth fra Carnegie.

Konkurrencen er enorm, og priserne er stukket helt af.

Niels Leth, aktieanalysechef i Carnegie

Jannick Lindegaard Denholt henviser til, at Coloplast selv ved utallige lejligheder har sagt, at selskabet mangler skala inden for både urologi samt hud- og sårpleje-forretningen. Der skal der enten købes rigtig meget småt eller noget stort for at rykke noget.

En af de store udfordringer er imidlertid også det nuværende prismiljø.

»Medico er formentlig det hotteste område at investere i overhovedet. Det er ikke kun de store medicoselskaber, der konstant kigger på det med dybt specialiserede hold, men også hundredvis af kapital- og venturefonde. Konkurrencen er enorm, og priserne er stukket helt af,« siger Niels Leth.

Når priserne er så høje, betyder det ifølge aktieanalysechefen også, at man er nødt til at kigge på et endnu tidligere stadie.

»Det er jo lige før, at man efterhånden skal tale med en læge, der går med nogle tanker om at lave et nyt produkt,« siger Niels Leth.

Selvom Claus Berner Møller bakker op omkring eventuelle opkøb, må det ikke ske for enhver pris.

»For mig er det vigtigste, at Coloplast forbliver disciplineret i forhold til opkøb, og så må vi som investorer være tålmodige,« siger Claus Berner Møller.

Coloplast har ingen kommentarer, da selskabet befinder sig i stilleperiode nu forud for regnskabsaflæggelse inden for de kommende uge.r

BRANCHENYT
Læs også