Erhverv

Pandoras nye opjustering giver blød landing i flinthårdt år: »Virkelig stærkt«

At Pandora til trods for butiksnedlukninger og coronarestriktioner er kommet helskindet gennem fjerde kvartal, er imponerende, mener Sydbank.

Mange af butikkerne er lukket på grund af pandemien, men det har ikke afholdt den danske smykkekoncern for at sælge mere end ventet. PR-foto

I fjerde kvartal har forbrugernes pengepunge fundet vej til smykker og vedhæng i alskens former hos Pandora, og det giver nu den danske smykkekoncern endnu et uventet boost.

Hvor det var forventet, at Pandoras organiske vækst for 2020 skulle falde med omkring 13 pct. for hele året, har koncernen nu meldt ud, at væksten for året i stedet kommer til at ligge på -11 pct. efter et stærkt fjerde kvartal.

»At de lander på -11 pct. er virkelig stærkt. Det vidner om en virkelig stærk organisk vækst i en svær december måned med covid-19-restriktioner og nedlukning af butikker. Det vidner om et underliggende momentum for Pandoras produkter,« siger Per Fogh, analytiker hos Sydbank.

I slutningen af december sagde Pandora, at selskabet ventede at lande et resultat, der er mindst ét procentpoint bedre end sin guidance, som lød på et fald i den organiske vækst på mellem 14 og 17 pct.

Selvom 2020 har ståret i pandemiens tegn og har ramt Pandora med knusende butikslukninger verden over, har fjerde kvartal også vist sig at være positivt påvirket af virusudbruddet.

»Selvfølgelig er de begunstiget af, at folk ikke bruger så mange penge på rejser og andre fornødenheder og mere kanaliserer det ind i gaver og smykker,« siger Per Fogh.

Når folk kan bruge penge på rejser og andre udskejelser igen, er det muligt, at noget af dén effekt forsvinder. Men det har også betydet, at Pandora har sneget sig længere ind i folks bevidsthed, og det er positivt på den lange bane.

Siden topchefen Alexander Lacik trådte til i 2019, har fokus været på omkostningsbesparelser, at opgradere markedsføringsstrategien og at være tilstede hos forbrugerne.

»Noget tyder på, at det har været den rigtige strategi. Og så har det helt sikkert også hjulpet dem, at de har skudt rigtig mange penge i deres e-store allerede inden covid-19-udbruddet. Det er noget, vi ser kaste positivt af sig,« siger analytikeren.

BRANCHENYT
Læs også