Erhverv

Digital platform skal ændre vikarbranchen

Temply vil med deres digitale platform forsøge at ændre den analoge og gammeldags vikarbranche. Indtil videre har det ført til en omsætning på 17 mio. kr. og store kunder som Mærsk og Carlsberg.

Frederik Hedelund er 25 år og adm. direktør i Temply. Foto: Temply/PR

Vikarbranchen har kørt nærmest uændret i årevis, men ifølge startup-virksomheden Temply kan den gammeldags og analoge branche sagtens digitaliseres. De er gået i markedet med en digital platformsløsning og har siden lanceringen i 2019 allerede omsat for 17 mio. kr.

»Temply er helt overordnet en digital platform for vikarer og arbejdsgiver. Når man kigger på alle de brancher, der er ved at blive moderniseret og gjort digitalt, så mangler det helt vildt i vikarbranchen,« forklarer stifter og adm. direktør Frederik Hedelund.

Han og et team af udviklere startede med at arbejde på den digitale platform i 2018, og 2019 var første forretningsår. Siden da har virksomheden onboardet godt 300 kunder i form af virksomheder, der benytter sig af vikarer. Blandt disse kan nævnes A.P. Møller-Mærsk, GLS, Novozymes og Carlsberg.

»Mange af de virksomheder, vi snakker med, har i forvejen et vikarbudget, og det vil sige, at når vi har gjort det digitalt, kan vi også gøre det billigere. Vi stod pludselig med en masse virksomheder, der valgte at flytte deres vikarforbrug over på vores platform,« fortæller Frederik Hedelund.

Han forklarer, at man som spirende vikar opretter en profil, tilføjer sine kompetencer og uddannelse, og derefter kan man matches med arbejdsgivere. Samtidig er det vigtigt for Frederik Hedelund at understrege, at alle vikarers rettigheder er sikret.

»Vi har fra starten valgt at prioritere, at når man er vikar, så skal man virkelig også have ordentlige vilkår. Det vil sige at vi er fuldt overenskomstdækkede ved DI, og vi sikrer, at alle vores vikarer har de rigtige rettigheder.«

Kunderne er vant til at gøre det på én måde, og vi gør det på en meget anderledes, men smartere måde.

Frederik Hedelund, stifter og adm. direktør i Temply

Siden starten i 2019 har Temply haft næsten 100.000 timers arbejde igennem platformen. Antallet af vikarer tilknyttet platformen er oppe på 5.000. De arbejder ifølge den adm. direktør benhårdt på B2B-salget, så virksomheden kan skalere endnu hurtigere.

»Vores største udfordring er at få de store gamle virksomheder til at omstille sig til den digitale løsning. Kunderne er vant til at gøre det på én måde, og vi gør det på en meget anderledes, men smartere måde. Det kræver, at man får kunderne på sin side, og at de kan se fordelene,« siger Frederik Hedelund.

Ifølge direktøren arbejder Temply fortsat med nye funktioner til platformen - blandt andet en løsning, hvor vikarerne i fremtiden vil få udbetalt løn ned til to timer efter, at arbejdsdagen er slut.

»Det kan ændre hele markedet«, mener han.

»Vi kører en start-up, som selvfølgelig skal vækste, men på en sund måde. Vi kigger mod udlandet, så om det bliver relevant med investeringer på et tidspunkt, det skal jeg slet ikke kunne udelukke. Det vigtigste er, at vi tjener penge, og at vi er en sund forretning frem for at hente millioner i investeringer og brænde det hele af. Vi skal vise, at vi har et produkt, der fungerer,« afslutter Frederik Hedelund.

BRANCHENYT
Læs også