Erhverv

Dansk Tesla-udfordrer solgt til amerikanere

Lithium Balance har siden 2006 arbejdet på en af de afgørende dele af en elbil. Nu er virksomheden solgt for et trecifret millionbeløb.

Lars Barkler er direktør i Lithium Balance, som nu er blevet solgt. Foto: Finn Frandsen

Det danske firma Lithium Balance er blevet kaldt både en udfordrer og direkte konkurrent til elbilgiganten Tesla, når det kommer til batteriteknologi.

Nu kommer den danske virksomhed på amerikanske hænder, da milliardkoncernen Sensata Technologies har købt 75 pct. af Lithium Balance. Det skriver Børsen.

Sensata ejede i forvejen 25 pct. af Lithium Balance, men betaler nu et trecifret millionbeløb for at øge den ejerandel til 75 pct.

»Vi får nu en helt anden tyngde med Sensata som ejer, og det er altafgørende, når man skal ind hos de store bilproducenter. Jeg er stolt af, at danskudviklet batteriteknologi kan indtage en plads i blandt de førende i verden,« siger Lars Barkler, adm. direktør i Lithium Balance, til Børsen.

Lars Barkler er blandt de medejere, som nu har solgt sine aktier i Lithium Balance. Blandt de øvrige medejere, der har solgt ud, findes også Ørsted, som ejede omkring 10 pct. af batteriselskabet. Kinesiske Zenlead vil fremadrettet eje den fjerdedel af selskabet, som Sensata ikke ejer.

Sensata, der har verdens største producenter af biler som kunder, skal nu bruge sine finansielle muskler til at få Lithium Balance op på næste niveau.

I 14 år har Lithium Balance arbejdet på software, der kan styre lithium-batterier. Altså allerede før, at Tesla havde bygget en eneste bil.

Satsningen er begyndt at give pote for det danske selskab, da lithium-batterier er blevet det vigtigste råstof i bilbranchen, og god software til batteriet er blevet en efterspurgt vare.

Lithium Balance er derfor blevet leverandør til Fords næste elbil, ligesom det danske selskab i august landede en ordre til en værdi af 350 mio. kr. i Indien til én af landets store motorcykelsproducenter.

Batteri-softwaren er afgørende for, hvor godt et batteri bliver udnyttet – der er kort fortalt flere kilometer at hente i hver opladning. Et selskab som Tesla nyder i dag godt af sin lange erfaring på området – og det er den samme ekspertise, som Lithium Balance nu skal sælge til de store bilproducenter.

Interessen er stor, og projektet med Fords elbil vil blive fulgt af mange andre, store opgaver i branchen, har Lars Barkler tidligere fortalt.

»Forventningen er, at vi om fem år har en omsætning i milliardklassen. Ét projekt hos en bilproducent kan betyde én milliard i omsætning over nogle år. Så det er ikke mange projekter, vi skal vinde,« sagde han i februar 2020.

De fleste år har Lithium Balance kørt med underskud. Senest blev det i 2019 til et tab efter skat på 14,4 mio. kr.

BRANCHENYT
Læs også