Erhverv

Jysk skifter navn på 1.000 butikker

Den danske detailkoncern gennemfører nu en plan, som afdøde dynekøbmand Lars Larsen stod bag. Jysk skal være fælles kædenavn i hele verden, så 1.000 butikker i Tyskland skal nu omdannes.

Jan Bøgh er koncernchef i Jysk. PR-foto.

Den danske detailkæde Jysk vil slå endnu stærkere på, at den sælger skandinavisk udstyr til boligen. Derfor skifter samtlige koncernens butikker navn, så Jysk bruges på alle ca. 3.000 butikker i 51 lande rundt om på kloden.

Aktuelt drives over 1.000 butikker i Tyskland nemlig under navnet Dänisches Bettenlager. Det ændres senere i år.

»Det er noget, som vi har arbejdet med igennem længere tid uden at have en konkret tidsplan. Den har vi så nu. Og det betyder, at vi kan informere kunder, medarbejdere og samarbejdspartnere om, at ændringen sker i efteråret 2021,« udtaler koncernchef Jan Bøgh i en pressemeddelelse torsdag morgen.

Navneskiftet indgår faktisk i en af de sidste planer, som dynekøbmand Lars Larsen lagde for fremtiden i hans livsværk Jysk.

Detailkoncernen var tidligere været opdelt i to ben - det tyske selskab Dänisches Bettenlager med butikker i de tysktalende lande samt bl.a. Frankrig, Italien, Portugal og Spanien samt det danske selskab Jysk Nordic med de resterende 45 lande rundt om i verden.

Koncernen
  • Detailkoncernen Jysk har eksisteret siden 1979, da den nu afdøde dynekøbmand Lars Larsen åbnede den første butik.
  • Driver 2.950 butikker i 51 lande.
  • Koncernen var indtil september 2019 delt i to selvstændige selskaber, som nu er slået sammen: Dänisches Bettenlager med butikker i de tysktalende lande samt Frankrig, Italien, Spanien og Portugal og Jysk Nordic, som ud over Skandinavien har det øvrige marked i Europa.
  • 206 af Jysk-butikkerne drives af lokale franchisetagere i lande, der ikke regnes som kernemarkeder for koncernen, gennem Jysk Franchise. Det er lige fra Island over de baltiske lande og Canada til bl.a. Thailand, Kuwait og Vietnam.
  • Jysk indgår i familiekoncernen Lars Larsen Group, der har stifterens søn, Jacob Brunsborg, som bestyrelsesformand.

Dynekøbmand Lars Larsen, som døde i august 2019, offentliggjorde i foråret det år, at tingene skulle fusioneres. Organisationerne er derfor nu slået sammen til én.

Udadtil er navnet Jysk på knap 2.000 butikker i 49 lande rundt om i verden, mens navnet Dänisches Bettenlager fortsat står på de ca. 1.000 butikker i Tyskland.

Jysk lavde et lignende navneskift i Østrig i efteråret 2020. Koncernen er nu klar til at bruge erfaringerne derfra i Tyskland, som er det suverænt største marked for Jysk.

»Vores fokus på skandinavisk inspirerede designs og nye koncepter er blevet taget rigtig godt imod i de lande, der tidligere blev styret fra Tyskland, som udover Østrig er Italien, Frankrig, Spanien, Schweiz og Portugal. Derfor mener vi, at det er en stor fordel at ensrette navn, koncept og sortiment hurtigst muligt,« udtaler Jan Bøgh.

Han understreger samtidig, at med kun ét navn »er det samtidig nemmere at sætte fuld tryk på vores marketingkoncepter og få glæde af vores tiltag på alle markeder.«

Jysk, der ejes af Lars Larsen Group, kom ud af regnskabsåret 2019/20 med en rekordomsætning på 30,4 mia. kr. efter en vækst på 8 pct. Samtidig var der et løft i indtjeningen på 15 pct. Resultatet før skat blev på 3,6 mia. kr.

Året var ellers præget af coronakrisen, som i nogle uger gennem foråret 2020 betød, at Jysk havde op mod 2.000 butikker lukket rundtom på markederne i kraft af restriktioner i kampen mod covid-19.

Netop nu har Jysk også en lang række butikker tvangslukket af samme årsag - det bl.a. i Tyskland, Holland og Danmark. Alle tre lande har her i januar forlænget nye restriktioner med bl.a. tvangslukninger i detailhandlen som blev sat ind i december.

Læs også