Erhverv

Jensens Bøfhus-ejere kommer kæden til undsætning og skyder 50 mio. kr. ind

Det er trange tider for Jensens Bøfhus, der må tage imod en kapitaludvidelse fra ejerne.

Artiklens øverste billede
Jensens Bøfhus har det ikke nemt under coronaen. Foto: Finn Frandsen

Coronakrisen har været hård ved restaurationsbranchen, der i flere omgange har måttet holde lukket eller sætte deres lid til takeaway-konceptet.

En af de store restaurantkæder, der er blevet hårdt ramt, er Jensens Bøfhus, der forinden havde været gennem nogle turbulente år med sløje tal på bundlinjen og en længerevarende navnekonflikt med en nordjysk fiskerestaurant, der endte i en regulær shitstorm fra folkemasserne.

Nu har bøfkæden måttet tage imod en kapitalindsprøjtning på 50 mio. kr. fra selskabets ejerkreds.

»Det er i sagens natur, fordi situation er ganske alvorlig qua corona og andet,« siger Peter Arnfeldt, der er kommunikationsansvarlig i Jensens Bøfhus.

Jensens Bøfhus har derudover ikke har yderligere kommentarer til kapitaludvidelserne, der er blevet løftet i selskaberne over kæden.

Bøfhus-kæden blev i 2018 solgt til en række fynske rigmænd, som reddede resterne af det, der på det tidspunkt var en synkende skude. Ejerkredsen tæller blandt andet skibsrigmanden Torben Østergaard-Nielsen, robot-investoren Enrico Krog Iversen og advokat Jørn Uffe Bonnesen.

Det har længe været kendt, at Jensens Bøfhus har kæmpet med at få det økonomiske til at løbe rundt under coronakrisen. Allerede i maj 2020 måtte 200 medarbejdere vinke farvel til deres job hos bøfkæden, da coronanedlukning og manglende lønkompensation tvang restaurantkæden i knæ.

I midten af december skrev kædens adm. direktør, Anders Nikolaisen, i et opslag på Linkedin, at yderligere en større fyringsrunde var blevet gennemført den 14. december.

150 til 170 medarbejdere måtte i denne omgang tage afsked med arbejdspladsen.

»Jeg kan ikke beskrive, hvor frustrerende det er,« skrev den adm. direktør på Linkedin.

En af årsagerne til, at det har været en svær omgang for bøfkæden, er, at den ikke kan få del lønkompensationsordningen, fordi den er involveret i en længere konflikt med fagforeningen 3F, der har afholdt Beskæftigelsesministeriet fra at udbetale lønkompensation.

»3F blokerer for, at Jensens Bøfhus, der som alle andre restauranter har hjemsendt medarbejdere på grund af corona, kan modtage lønkompensation for de medarbejdere, vi er tvunget til at sende hjem,« står det i et åbent brev fra adm. direktør Anders Nikolaisen på bøfhusets hjemmeside.

Ud over fyringerne fortalte direktøren i oktober, at fire af kædens i alt 21 restauranter i Danmark havde så svært ved at få økonomien til at hænge sammen, at de risikerede at måtte dreje nøglen rundt.

Det drejede sig om to restauranter i København, en restaurant i Silkeborg og en restaurant i Viborg.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.