Serier
BREAKING

Overraskende studie: Mange mindre virksomheder har øget deres omsætning under krisen

Mange mindre virksomheder har formået at vende krisen til deres fordel, hvis de altså lod være med at skære ned først, viser nyt studie.

Det har vi lært af coronakrisen
Mange små virksomheder er blevet mere opfindsomme under krisen, viser nyt studie. En af dem er Rikke Torré, der har en tøj- og livstilsbutik i Sønderborg. Hun har formået at klare sig bedre under krisen end før - uden en netbutik - ved bl.a. at være nærværende overfor sine kunder på sociale medier. Foto: Joachim Ladefoged

En underskov af mindre og mellemstore virksomheder har trodset krisen, som ellers har ramt det indenlandske forbrug som en hammer. De har formået at øge deres omsætning med opfindsomhed og god økonomi.

Det viser et nyt studie fra Syddansk Universitet blandt 372 danske virksomheder med i gennemsnit 21 medarbejdere. Forskerne fulgte virksomhederne fra starten af den første nedlukning til september sidste år.

»Mange af de mest innovative virksomheder skabes i krisetider. Det gør de af samme årsag, som når cykelryttere stikker af op ad en bakke. Det er nemmere at lægge afstand til de andre,« siger Kim Klyver, professor i entreprenørskab på Syddansk Universitet.

Mens 38 pct. af virksomhederne i undersøgelsen blev kastet ud i en alvorlig krise, formåede 32 pct. at øge deres omsætning. De resterende 30 pct. forsvarede deres position og størrelse.

Der er i alt omkring 310.000 mindre og mellemstore virksomheder herhjemme. Studiet tegner ifølge forskerne et godt billede af den generelle situation blandt virksomhederne.

Den altafgørende forskel på, om virksomhederne blev hårdt ramt af krisen eller formåede at vende den til noget positivt, var deres økonomiske helbred, konkluderer forskerne.

Dette virker
Syddansk Universitet har analyseret virksomhedernes krisestrategier. Her er de to, som virker:
  • Vedligeholdelsesstrategi: Etableret hjemmearbejdspladser, omorganiseret (f.eks. skiftehold, lokalerokering, eller nye hygiejne procedurer), optaget banklån, forhandlet kontraktbetingelser med leverandører og interessenter, gennemført træning og videreuddannelse af medarbejdere.
  • Innovationsstrategi: Ændret i salgsstrategi (f.eks. ændret salgskanal eller salgsmetode), ændret forretningsmodel (f.eks. ændret priser), i gang med at udvikle nye produkter eller services til eksisterende kunder som følge af covid-19, i gang med at udvikle nye produkter eller services til nye kunder som følge af covid-19, i gang med at skaffe nye kunder til eksisterende produkter og services som følge af covid-19.

De kriseramte virksomheder havde allerede før krisen i gennemsnit 59 pct. lavere afkastningsgrad, 53 pct. lavere likviditetsgrad og 25 pct. lavere soliditetsgrad sammenlignet med de virksomheder, som blomstrede op under krisen, viser studiet.

»De som blev ramt, blev det, fordi de ikke var finansielt rustede. Den vigtigste forudsætning har været at have penge på kistebunden. Dernæst har det været vigtigt at være agil og at have en entreprenant kultur,« siger Kim Klyver.

Andelen af de såkaldte kriseramte virksomheder var størst i handels- og transportbranchen, mens der var flest ”kriseudnyttere”, som gjorde det godt, i landbruget og fiskeriet.

Der var en langt større andel af kriseudnyttere blandt virksomheder i gruppen med under 21 ansatte.

Den vigtigste forudsætning har været at have penge på kistebunden.

Kim Klyver, professor i entrenørskab

Mens nogle af de succesfulde virksomheder befandt sig på et marked, som tilfældigvis fik medvind under nedlukningen som f.eks. boligindretning eller håndværk, så opererede andre i nogle af de hårdest ramte brancher, viser analysen.

Alligevel lykkedes det dem at vende krisen til deres fordel.

Dette virker ikke
Syddansk Universitet har analyseret virksomhedernes krisestrategier. Her er de to, som ikke virker:
  • Reduktionsstrategi: Gennemført afskedigelser, anvendt nedsat tid, reduceret øvrige omkostninger, anvendt midlertidige ansættelser, gennemført effektiviseringer.
  • Afviklingsstrategi: været midlertidig nedlukket, været midlertidig nedlukket på specifikke forretningsområder, permanent nedlukket specifikke forretningsområde.

»Der har været nogen, som virkelig har kunnet omstille sig. De har været fleksible, heldige, har kunnet udnytte deres netværk og udvist entreprenørskab,« siger Mia Amalie Holstein, cheføkonom og politisk chef i SMVdanmark.

BRANCHENYT
Læs også