Erhverv
BREAKING

Tøjbrandet Carcel må dreje nøglen om

Tøjfirmaet har gjort sig bemærket ved at lade produktionen ske i Peruvianske og Thailandske kvindefængsler.

Carcel viste intet tøj, men inviterede publikum op på catwalken under Copenhagen Fashion Week. 
Foto: Stine Bidstrup Designeren Veronica D'Souza stiftede og drev tøjmærket Carcel. Foto: Carcel

Det danske tøjmærke Carcel, der har gjort sig særligt bemærket ved at lade produktionen af dets tøj ske i kvindefængsler i Peru og Thailand, må dreje nøglen om.

»Vi kæmpede! Men udfordringerne i 2020 var for mange til, at vi hos Carcel kunne overkomme dem. Det betyder, at vi desværre må lukke ned,« skriver direktør og stifter Veronica D’Souza på LinkedIn.

Carcel, der er tøjmærket under selskabet Made In Prison, blev stiftet i 2016 af designeren Veronica d’Souza, der havde en ambition om at gøre tøj bæredygtigt på en måde, hvor også de, der producerer det, får noget ud af det. Valget faldt på indsatte i kvindefængsler i Thailand og Peru, som ved at producere for den danske virksomhed kunne få en indtjening.

»Det var jo grunden til, at vi startede det hele. Det var for at skabe arbejdspladser til de her kvinder. Det er selvfølgelig det hårdeste ved at skulle stoppe, at vi ikke kan sikre dem en indtægt længere,« siger Veronica D’Souza.

Tøjfirmaet har i løbet af sine fire år bl.a. optrådt i New York Times og været på Copenhagen Fashion Week, hvor stifterens klare ambitioner om at ændre på den klassiske modebranche blev vist frem for et internationale publikum under et show, der var ret så usædvanligt.

Der blev nemlig ikke vist noget tøj frem.

I stedet blev der vist film fra dets produktion i Peru og Thailand - samt klimaudfordringer.

Gæsterne blev efter filmen bedt om selv at tage en tur ned af catwalken i deres eget tøj med budskabet om, at alle skal gå sammen for at nå mål i en omstilling af moden.

»Det var en følelse af være en lille smule anarkistisk, men stadig være en medspiller i industrien,« siger Veronica D’Souza om episoden.

Rent forretningsmæssigt var virksomheden trods sympatiske agendaer ikke i stand til at klare det seneste år, der bød på en lang række udfordringer i kraft af coronakrisen.

»Det seneste år har været hårdt for mange virksomheder rundt om i verden, og uheldigvis var udfordringerne for mange, til at vi kunne overkomme dem. Vi er nu på et punkt, hvor vi mangler den tilstrækkelige likviditet, og desværre er vi derfor nødt til at lukke ned,« skriver virksomheden i et åbent brev.

Forud for det coronaprægede 2020 var det dog heller ikke noget guldgrube at drive tøjvirksomheden, der i 2019 noterede et underskud på 2,7 mio. kr. og en egenkapital på minus 3,8 mio. kr.

Selvom det ikke blev til mere fængselsproduceret tøj for den danske tøjvirksomhed i denne omgang, håber folkene bag dog på, at selskabet kan danne inspiration til, at andre tør springe ud i noget lignende.

»Hvis vi kan stå tilbage som inspiration, og der er nogen, der kan lære noget af os, og hvis vi har været en del af en bevægelse, som har skubbet grænserne bare en lille smule, så ville jeg være meget stolt,« siger Veronica D’Souza.

BRANCHENYT
Læs også