Magasin-ejer solgt til britisk modeportal
Den britiske varehuskæde Debenhams, der bl.a. står bag den danske kæde Magasin, er solgt.
Varehuskæden Debenhams, der indtil for nylig ejede hundredvis af stormagasiner og stod bag den danske kæde Magasin, er blevet solgt til den britiske modeportal Boohoo Group.
Det sker, efter den britiske varehuskæde satte sig selv til salg i juli forrige år og siden har kæmpet for overlevelse.
Ifølge Peter Fabricius, der er økonomidirektør i Magasin, får opkøbet ingen betydning for de syv danske Magasin-varehuse, der fortsætter med at eksistere som en juridisk selvstændig enhed.
»Magasin i Danmark er en økonomisk sund og veldrevet forretning med 150 år på bagen. Opkøbet får ingen betydning for de danske varehuse, fordi vi er ejet af et administrationsselskab og ingen nævneværdig interaktion eller pengestrømme havde med Debenhams. Men alt andet lige er det rarere at være ejet af nogle, som selv har penge med. Det stabiliserer situationen for os, selvom det ikke er en nødvendighed,« siger han.
Debenhams har i en længere periode kæmpet med en stor milliardgæld.
I begyndelsen af april 2020 måtte selskabet søge om konkursbeskyttelse for at forhindre juridiske krav fra sine kreditorer.
Ifølge Peter Fabricius har opkøbet af Debenhams ikke ændret på, at Magasin i fremtiden forventer at skulle skifte ejer.
»Vi er ejet af et administrationsselskab, der ikke er en permanent ejer. Vi ved endnu ikke, hvornår vi skifter ejer, men når en ny ejer melder sig på banen, ser vi frem til samarbejdet. Vi fortsætter med at fokusere på at være dem, der er bedst til at knytte shoppingoplevelsen bedst på tværs af onlinesalg og salg i fysiske butikker,« siger økonomidirektøren.
Debenhams købte Magasin i 2009 for 100 mio. kr. På daværende tidspunkt kæmpede Magasin med underskud og gæld, hvilket resulterede i at kæden var tæt på konkurs.
Siden opkøbet har kæden fået rettet op på sin økonomi.
Magasin omsatte i seneste regnskab for 2,8 mia. kr. og havde et overskud på 84 mio. kr. efter skat.