Erhverv

Trods pandemiens tvangslukkede butikker går et Bestseller-tøjmærke i offensiven

Herretøjsselskabet Jack & Jones under modegiganten Bestseller lancerer nu også et mærke med tøj til piger og kvinder. Det sker netop samtidig med, at tøjbutikker er tvangslukket i pandemien, og salget dykker markant.

Jack & Jones, som er del af modekoncernen Bestseller, udvider nu også med et mærke til kvinder. Foto: Joachim Ladefoged.

Mens store dele af tøjbranchen er hårdt presset af coronanedlukningen i flere lande, går et dansk tøjmærke i offensiven. Jack & Jones lancerer nu også tøj til piger og kvinder.

Jack & Jones har ellers gennem 30 år udelukkende haft fokus på herrerne og er blandt de førende der i Europa. Mærket er del af modekoncernen Bestseller, der ejes og ledes af adm. direktør Anders Holch Povlsen.

Koncernen rummer samlet 20 modemærker og omsatte i det seneste offentliggjorte regnskabsår for 24 mia. kr. Bestseller har både egne og partnerejede butikker – ca. 2.600 i 38 lande, men leverer desuden tøj til 15.000 engroskunder i 70 lande.

I foråret 2020 blev Bestseller som resten af modebranchen hårdt påvirket, da pandemien ramte Europa og i en periode stoppede en pæn del af salget. Siden december har nye restriktioner i kampen mod coronasmitten atter ramt salget, da detailbutikker i en række lande er tvangslukket. Det gælder bl.a. Tyskland, Holland og Danmark.

Koncernen
  • Bestseller er en familieejet dansk modekoncern med hovedsæde i Brande.
  • Ejes af adm. direktør Anders Holch Povlsen.
  • Rummer 20 mærker – bl.a. Jack & Jones, Selected, Vero Moda, Vila og Only.
  • Sælger tøj på 70 markeder i Europa, Mellemøsten, Nordamerika, Latinamerika, Indien og Australien samt via onlinehandel.
  • Har ca. 2.600 egne og partnerejede butikker. Desuden afsætning via 15.000 andre forhandlere.
  • Omsatte for 24,1 mia. kr. i 2019/20 og med et overskud før skat på 776 mio. kr.
  • Familien bag har også del i en række andre selskaber – bl.a. Bestseller Fashion Group China, der driver flere end 7.000 butikker rundt om i mere end 500 kinesiske byer.
  • Gennem investeringsselskabet Heartland har Anders Holch Povlsen bl.a. ejerandele i Asos og Zalando samt ejerskab i danske virksomheder som Normal, Nemlig, Bianco og Whiteaway. Dertil kommer en række startups og iværksætterselskaber.

Alligevel vælger Jack & Jones nu at lancere et nyt mærke til kvinder under navnet JJXX.

»Det projekt var sat i gang, inden vi blev ramt i marts 2020 af coronakrisen. Da kiggede vi selvfølgelig på alle vores aktiviteter, men var ikke i tvivl om, at det her skulle leve og føres ud i livet. Jack & Jones blev 30 år i fjor og med vores ambitioner, er det naturligt, at vi nu udvider med et pigemærke. Det er også noget rigtig mange af vores kunder har efterspurgt de seneste år,« fortæller brand direktør Anders Gam, Jack & Jones.

Bestseller rummer allerede en række mærker med modetøj til kvinder, men ifølge Anders Gam er det alligevel oplagt for Jack & Jones, der især er kendt for jeans, også at gå den vej i markedet. Han siger:

»Pigemærket skal drives ud fra de kompetencer, som vi gennem 30 år har opbygget på herretøjet. Det skal være med til at øge salget i Europa. Det er vanskeligt at være detailhandler i dag, og med dette mærke samt konceptet bag kan vi forhåbentlig styrke kunderne i den kamp.«

Mens Jack & Jones ud over gennem 5.000 engroskunder også afsættes via 900 egne butikker, skal det nye mærke i første omgang udelukkende afsættes til eksterne forhandlere. Desuden bliver det et mærke, der ligger i kategorien af tøj, som altid er på lager.

Om den aktuelle situation med tvangslukkede butikker i dele af Europa, både egne og hos engrosforhandlere, erkender Anders Gam, at det presser salget hårdt.

»Lige nu er stort set hele Europa lukket ned. Tyskland er vores største marked, og alle butikkerne der er helt lukket ned. Heldigvis har vi store onlinekunder, som kan trække noget. Men det kompenserer slet ikke for det tabte i detailleddet. Online udgør aktuelt ca. kun 20 pct. af den vanlige omsætning. For os er det nye pigemærke, JJXX, en positiv investering i en svær tid – med et signal om, at vi stadig har stor tro på fremtiden,« mener Anders Gam.

BRANCHENYT
Læs også