Diningsix køber skandaleramt burgerkæde

Burgerkæden Burger Shack har været en del i vælten igennem 2020. Nu er kæden solgt til aarhusianske Diningsix, der vil gå benhårdt til værks med ændringer i processerne i kæden.

Burger Shack har 13 restauranter rundt omkring i landet. Foto: Stine Bidstrup Den nye ledelse i burgerkæden Burger Shack. Morten Petersen (tv.) er adm. direktør i moderselskabet Diningsix. Christian Tønnesen (th.) bliver adm. direktør i Burger Shack. Foto: PR

Den skandaleramte landsdækkende burgerkæde Burger Shack er blevet opkøbt af den aarhusianske restaurantkoncern Diningsix, der blandt andet står bag restauranterne KöD og Basso.

Handlens værdi er ukendt, men der er tale om et større millionbeløb. Dog ikke så højt, som det var før fødevareskandalen, oplyser Morten Petersen, adm. direktør i Diningsix.

Burger Shack var i vælten i løbet af 2020, efter de kom frem, at burgerkæden ikke levede op til Fødevarestyrelsens retningslinjer om rengøring og opbevaring af fødevarer. Således fik de nu tidligere ejere en lang række påtaler og sanktioner fra styrelsen.

Derfor erkender Morten Petersen, at der ligger et større arbejde foran den nye ledelse, for at genskabe burgerkædens image og forbrugernes tillid.

»Brandet har fået nogle hug, og den dårlige omtale ligger stadig og ulmer rundt omkring - især på de sociale medier,« fortæller Morten Petersen og fortsætter:

»Vi synes, at Burger Shack var et rigtig godt brand og et rigtig godt produkt. Så rammer den her skandale, som man kan sige meget om, men det gør, at jeg personligt synes, det kunne være spændende at se, om man kunne vende det brand tilbage til fordums tid.«

Efterfølgende tog Morten Petersen kontakt til Burger Shacks ledelse, der indvilligede i at sælge kæden.

»Vi kommer ikke til at ændre på hverken koncept eller menu, men vi kommer til at gå benhårdt ind og kvalitetssikre med vores egen processer og procedurer. Burger Shack har egentlig i bund og grund et rigtig godt produkt, og de ting, som den fik kritik for, havde jo intet med det at gøre,« siger Morten Petersen.

Samtidig har kæden tidligere kunne præsentere nogle rigtig fine tal, fortæller han. Nu er planen, at kæden skal udvides.

»2021 bliver et driftsår, hvor vi skal lære butikken at kende og sikre, at vi får de rigtige procedurer ind. I 2022 og frem skal vi vækste og have flere butikker på. Vi har selv i forvejen restauranter i Oslo, så det er nærliggende også at kigge på udlandet,« afslutter Morten Petersen

Burger Shack åbnede i 2016 i Aarhus, og er nu beliggende på 13 placeringer rundt omkring i landet. Seks af disse er franchisetagere, som fortsætter deres forretninger, dog nu under Diningsix.

Udover Diningsix, som i alt har købt 60 pct. af burgerkæden, er to yderligere investorer indtrådt i ejerkredsen. Dion Eriksen, optiker og tidligere medejer af Danmarks største privatejede optikerkæde inden for Nyt Syn-kæden har købt 20 pct. Samtidig har Lars-Erik Larsen, tidligere adm. direktør og medejer af ejendomsselskabet Domis, købt 10 pct.

Den nye adm. direktør bliver Christian Tønnesen, tidligere partner i ginkonceptet The Bird i København, får ligeledes 10 pct. af ejerskabet.

BRANCHENYT
Læs også