Erhverv

Christel Friis-Mikkelsen forlader H&M Danmark efter 37 år

Den danske landechef for H&M Danmark forlader sin stilling efter knap fire årtier hos virksomheden.

Christel Friis-Mikkelsen blev ansat i H&M i 1983 som reklamechef. Arkivfoto

Efter 37 år forlader den danske landechef for H&M, Christel Friis-Mikkelsen, sin post hos den svenske modegigant i Danmark.

Christel Friis-Mikkelsen scorede sit første job i modebranchen som 17-årig, da hun blev ansat i en mindre tøjbutik i København.

Siden er den danske erhvervskvinde strøget til helt tops i branchen, hvor hun i knap fire årtier har været en del af H&M Danmark og de seneste 12 år stået i spidsen for det kendte modebrands danske afdeling, der har over 100 butikker.

»Efter 37 år i H&M Danmark, og de seneste 12 år som country manager, bevæger Christel Friis-Mikkelsen sig videre mod nye udfordringer i H&M Group. Der skal lyde en stor tak for de flotte og stærke resultater, som Christel har opnået i H&M Danmark. Samtidig ønskes Christel al held og lykke i hendes nye globale rolle i H&M Group, hvor hun vil fokusere på værdier og lederskab,« skriver H&M Danmark i en e-mail til Finans.

Virksomheden oplyser, at Christel Friis-Mikkelsen vil blive afløst af Nairn Paterson, der har mere end 20 års erfaring i detailbranchen, og fremadrettet bliver landechef for H&M’s danske afdeling.

Både globalt og på det europæiske marked har coronakrisen presset den svenske tøjkæde, der ligesom den resterende del af detailhandlen har været nødsaget til at lukke butikker ned.

Det har bl.a. betydet, at kædens samlede omsætning er faldet med en femtedel i 2020 til 137 mia. kr.

Samtidig faldt virksomhedens overskud med 91 pct., hvilket resulterede i et overskud på 912 mio. kr. i 2020. I Danmark faldt salget med 10 pct. til 3,3 mia. kr.

Udover butiksbrandet H&M står selskabet herhjemme bag bl.a. Weekday, Cos, & Other Stories og Monki.

Christel Friis-Mikkelsen ønsker ikke selv at kommentere på jobskiftet.

Hun har dog tidligere udtrykt stolthed over at være en del af den svenske modekoncern, som hun mener har en stærk virksomhedskultur med tradition for at udvikle medarbejdere.

»H&M har troet på mig, og derfor har jeg udviklet mig sammen med H&M og grebet de chancer, som bød sig. Den bedste chance for at få det næste job er at gøre det godt i den stilling, du har lige nu,« sagde Christel Friis-Mikkelsen i et portræt med Finans i 2018.

Christel Friis-Mikkelsen blev ansat i H&M som reklamechef i 1983. Hun har siden 2009 været landechef for H&M Danmark.Inden da har hun bl.a. været marketingchef, area manager og sales manager for kæden.

Læs også