Erhverv

Bonus på 1,6 mia. kr.: Arla er vokset under coronakrisen

Arla er vokset under coronakrisen. Omsætningen nærmer sig 80 mia. kr. Væksten er drevet af øget mærkevaresalg og stigende eksport til fjerne markeder.

Artiklens øverste billede
Der har været fuld fart på Arlas forretning i 2020. Mejerikoncernens omsætning er større end nogensinde før. Foto: Joachim Adrian

Trods dramatiske udsving på markederne er Arla vokset under coronakrisen og udbetaler nu en ekstraordinær stor bonus på knap 1,6 mia. kr. til sine ejere.

Arla Foods har netop offentliggjort sit 2020-regnskab efter et år, der har været et af de mest dramatiske i mejerikoncernens historie. Salget af mejerivarer til den store foodservicesektor - hoteller, restauranter mm. - har i lange perioder nærmest været kollapset, og milliarder af liter mælk er blevet omdirigeret til nye produkter og nye markeder.

Operationen er lykkedes for Arla, som på bundlinjen har forbedret årsresultatet 5 pct. til 2,5 mia. kr. Selskabets omsætning er øget svagt til 79,3 mia. kr.

Andelsselskabet Arla er ejet af mælkeproducenter i blandt andet Danmark og udbetaler løbende størstedelen af sin indtjening til ejerne i form af afregning for deres leverancer af mælk. Denne afregning, som er det mest præcise udtryk for udviklingen i Arlas indtjening, har i løbet af 2020 været stort set uændret.

Arla finansielle nøgletal er imidlertid forbedret de seneste år, og selskabets ledelse har derfor besluttet at øge den andel af årsresultatet, der udloddes til andelshaverne. Årets samlede bonus bliver på 13 øre pr. liter leveret mælk, hvilket svarer til i alt knap 1,6 mia. kr. Det er 670 mio. kr. mere, end der sædvanligvis udbetales.

Denne ekstraordinære udbetaling skal ses i lyset af, at Arla mælkeafregning til landmændene ganske vist har været stabil i 2020, men den har været stabil på et niveau, der efterlader mange andelshavere med underskud.

Arlas bestyrelsesformand, Jan Toft Nørgaard, understreger, at Arlas løbende mælkeafregning til andelshaverne har været konkurrencedygtig og relativt stabil i 2020. Han anerkender dog samtidig, at 2020 har været et udfordrende år for mange af selskabets andelshavere. De rammes af stigende omkostninger på gårdene og har derfor svært ved at leve af en stabil mælkepris.

»Derfor er bestyrelsen glad for at kunne foreslå repræsentantskabet en højere efterbetaling (bonus, red.) som følge af selskabets finansielle resultater i 2020,« siger Jan Toft Nørgaard.

Covid-19 er uden tvivl den mest udfordrende krise, Arla nogensinde har oplevet.

Peder Tuborgh, adm. direktør, Arla

Selv om Arlas andelshavere har været under økonomisk pres i 2020, har mejerikoncernen trods alt formået at skærme ejerne for en stor del af den dramatiske turbulens, der har præget markederne under coronakrisen.

Under forårets nedlukning faldt Arlas salg til foodservicesektoren med 45 pct. I løbet af sommeren steg salget atter og var stabilt gennem de følgende coronabølger.

De store udsving i salget har medført, at Arla – især i foråret – måtte kanalisere en stor del af mælken væk fra foodservicekunder og i retning af supermarkederne, hvor salget steg. Det medførte, at enorme mængder mælk skulle kanaliseres ind i nye produkter, nye emballager og nye markeder.

»Covid-19 er uden tvivl den mest udfordrende krise, Arla nogensinde har oplevet. På grund af vores forretningsmodel var vi imidlertid i stand til at omstille vores virksomhed og omdirigere store mængder mælk med meget kort varsel. Dermed kunne vi imødekomme den store og pludselige efterspørgsel på mejeriprodukter i detailhandlen,« siger Arlas adm. direktør Peder Tuborgh.

Coronakrisen har tvunget mange forbrugere til at blive hjemme, hvilket har sat ekstra gang i madlavning og kagebagning i hjemmene. Det har resulteret i usædvanlig høj vækst i salget af Arlas mærkevarer. Eksempelvis er salget af Lurpak øget hele 14,6 pct. til 4,8 mia. kr. i 2020.

Arlas salg til fjerne markeder uden for EU voksede 1,3 mia. kr. til 14,7 mia. kr. i 2020.

Arla har i 2020 fortsat udrulning af det store spare- og effektiviseringsprogram Calcium, der blev iværksat i 2018. Målet er at reducere selskabets årlige omkostninger med 3 mia. kr. inden udgangen af 2021. I 2020 lykkedes det at finde besparelse for 940 mio. kr., og den samlede effekt af programmet er nu oppe på 2,6 mia. kr.

Arla Foods (nøgletal mio. kr.)        
  2020 2019 2018 2017 2016 2015
Omsætning 79297 78426 77666 77535 71725 76965
Årets resultat 2527 2406 2242 2227 2670 2213
Balance 54615 52939 49430 48165 47865 76965
Egenkapital 19660 18580 18751 17767 16440 16110

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.