Serier

Modechef: Vi har brug for samfundssind efter måneder med nedlukning

Detailkæden Skoringen melder, at 60 pct. af de indkøbte vintervarer ligger på lager i de tvangslukkede butikker. I modekoncernen DK Company med 20 tøjmærker efterlyser den adm. direktør en hurtig genåbning.

Corona rammer verden
De danske detailbutikker - bortset fra dagligvarehandel og bl.a apoteker - har været tvangslukket for normal handel siden december. Arkivfoto: Michael Hansen.

»Vi har behov for luft til at få solgt ud af varelagrene i butikkerne og hurtigt lade kunderne bytte julegaver.«

Sådan siger Jens Poulsen, der er adm. direktør for Danmarks næststørste modekoncern DK Company. Den rummer 20 tøjmærker og med både engrossalg til forhandlere i en række lande samt egne butikker bl.a. her i Danmark.

Siden december har udvalgsvarebutikker i Danmark – på linje med bla. Tyskland og Holland, været tvangslukkede som led i restriktioner i kampen mod coronasmitten. Det giver udfordringer i hele detailsektoren - her under modebranchen.

Butikkernes lagre rummer ifølge branchefolk mange vintervarer af tøj og sko fra lukningen i december. Når butikkerne atter kan genåbnes, vil nye forårskollektioner være klar. Desuden har kunder fortsat julegaver med efterårs- og vintertøj liggende, som skal byttes, når butikkerne kan genåbne.

Mens butikkerne er tvangslukkede fortsætter onlinesalget - og med høj fart. Det har DK Company også del af. Alligevel er Jens Poulsen dybt bekymret over situationen.

Modekoncern
  • DK Company A/S er en modekoncern med hovedsæde i Ikast.
  • Rummer en lang række modemærker – bl.a. Matinique, Cream, ICHI, b.young, Fransa, Blend, Gestuz, InWear og Solid.
  • Tøjet produceres især i Kina, Indien og Bangladesh.
  • Ejes af selskabet DKC Holding 2011 A/S med koncernchef Jens Poulsen som hovedaktionær. Blandt de øvrige ejere er Jens Obel, der er ansvarlig for aktiviteterne i Ikast og København, Kasper Philipsen med ansvaret for aktiviteterne i Vejle samt finansdirektør Søren Lauritsen.

»Vi skal nok som koncern komme igennem og er heldige på den måde. Men jeg er meget ængstelig for vores mange detailkunder, der er hårdt pressede,« siger Jens Poulsen. Han fortsætter:

»Branchen accepterede, at vi blev lukket ned i vores største sæson - julehandlen - og derefter måtte se bort fra januarudsalget. Vi og vores kunder, som driver butikker, er ansvarlige og tager smitten seriøst. Men når smittetallene i f.eks Jylland er så lave som nu, er det svært at acceptere samfundsansvar, hvis det koster ens livsværk livet. Så samfundssind har faktisk to sider. Det dækker også, at de selvstændige får mulighed for at drive deres forretning.«

Ud over tøjsalget er også skobranchen hårdt præget af nedlukningen. For januar melder danske skobutikker om et salg som ligger på stort set nul – bortset fra et ret begrænset via digitale kanaler.

Det fastslår adm. direktør Frank Siim Sørensen i kæden Skoringen med 100 butikker, som drives af lokale detailhandlere.

Direktøren melder, at kæden aktuelt har 60 pct. af de indkøbte efterårs-/vintersko på lager.

»Det barske er, at vi i marts 2020, da den første nedlukning kom, blev ramt på det værste tidspunkt i året. Den måned er højsæson for salg af forårssko. Heldigvis fik vi en ok-sommer, da mange danskere var hjemme i ferien. Men vi endte alligevel med 20 pct. mere på lager, end vi skulle, da den sæsonen var slut,« fortæller Frank Siim Sørensen i Shoe-d-Vision, der er kædekontor bag Skoringen. Han fortsætter:

»Vi nåede heller ikke før jul at sælge efterårs-/vinter-skoene før den nye nedlukning. Desuden kunne vi heller ikke lave udsalg i januar. Nu er vi så igen tæt på marts, hvor forårssalget ligger. Men vi har kun solgt ca. 40 pct. af vintervarerne. Dermed mangler der likviditet til at betale for forårsvarerne.«

Regeringen har hidtil afvist at give kompensation for usolgte sæsonvarer under nedlukningen i modebranchen. Netop det forstår Jens Poulsen ikke, da der i Tyskland arbejdes med en model for en sådan til støtte af netop detailhandlen inden for mode.

»En løsning må ellers blive, at staten opkøber lagrene af sæsonvarer af tøj og sko, der så eksempelvis kan bruges til hjælp i udviklingslande. Det er jo restriktioner i kampen mod coronasmitten, som har bragt alle ud i denne situation. Mine engroskunder skriger på hjælp til at komme igennem det her. Hjælpepakker til bl.a. lønkompensation, faste omkostninger og momslån er gode, men batter altså ikke nok i vores branche,« siger Jens Poulsen.

Nedlukningen

De nuværende restriktioner for detailhandlen omfatter bl.a. dette og med restriktioner som nu strækker sig frem til den 28. februar:

  • Indkøbscentre, stormagasiner, arkader og basarer har været lukket siden den 17. december 2020.
  • Butikker beliggende disse steder lukkes som udgangspunkt, medmindre der er direkte adgang til butikken fra gaden.
  • Desuden kan posthuse, pakkeshops, pakkeudleveringssteder, herunder butikker (f.eks. udvalgsvarebutikker og kiosker), udlevere pakker, der er forudbestilt og forudbetalt ved e-handel.
  • Udvalgsvarebutikker på 5.000 kvm eller derover blev lukket fra den 17. december.
  • Alle udvalgsvarebutikker har været lukket siden den 25. december. Butikkerne kan fortsat udlevere pakker, der er forudbestilt og forudbetalt ved fjernsalg.
  • Lukningerne gælder ikke for dagligvarebutikker (herunder f.eks. supermarkeder, bagere og tankstationer), apoteker og specialforretninger med medicinsk udstyr.

Kilde: Sundhedsstyrelsen

Han pointerer, at butikkerne har brug »for at kunne trække vejret igen«, og det sker ifølge ham ved en genåbning med mulighed for atter at sælge varer.

Tidligere på ugen fastslog den da fungerende erhvervsminister Dan Jørgensen på vegne af regeringen, at han godt forstår ønsket fra erhvervslivet om at vide, hvornår butikker og andet kan genåbne i pandemien. Ministeren understregede samtidig i en skriftlig kommentar:

»Men jeg tror også, vi alle er enige om, at vi gerne vil undgå en situation, hvor vi efter en genåbning er nødt til at lukke ned igen, fordi smitten igen kommer ud af kontrol.«

BRANCHENYT
Læs også