Erhverv

Shaping New Tomorrow runder en omsætning på 200 mio. kr.

Det hurtigtvoksende herretøjsbrand Shaping New Tomorrow har landet endnu et rekordregnskab.

De tre stiftere af tøjfirmaet Shaping New Tomorrow. Fra venstre Christoffer Bak, Kasper Ulrich og Christian Aachmann. PR-foto

Den hurtigtvoksende herretøjskomet Shaping New Tomorrow forsætter sin hastige vækst og har netop landet endnu et rekordstort millionoverskud og rundet en omsætning på 200 mio. kr.

Shaping New Tomorrow
  • Herretøjsbrandet blev stiftet i 2015 af Kasper Ulrich, Christoffer Bak og Christian Aachmann
  • Virksomheden blev for alvor kendt i DR-programmet ”Løvens Hule”
  • Her fik iværksætteren en investering af Jesper Buch og Birgit Aaby, der fortsat er en del af virksomheden
  • Shaping New Tomorrow beskæftiger mere end 80 ansatte på hovedkontoret i Aalborg samt i butikkerne i Aalborg, Aarhus, Odense og København
  • Selskabet omsætter for mere end 200 millioner kr. årligt i Danmark, Sverige, Tyskland, Østrig og Holland

Trods coronakrisen er det lykkedes de nordjyske barndomsvenner Kasper Ulrich, Christoffer Bak og Christian Aachmann, der står bag Shaping New Tomorrow, at åbne sin hidtil største butik i Aarhus, flytte til større lokaler i Aalborg og slå dørene op til en ny butik i Odense.

Samtidig fordoblede Shaping New Tomorrow antallet af medarbejdere, så selskabet i dag beskæftiger mere end 80 ansatte på hovedkontoret og i kædens i alt fire danske butikker.

»I seneste regnskabsperiode har vi investeret mere end et tocifret millionbeløb i bl.a. nye og eksisterende butikker, nye onlinemarkeder og ansættelser. Coronakrisen har naturligvis også ramt os, men vores forretningsmodel er bygget op om onlinesalg direkte til forbrugeren, og derfor står vi trods nedlukningerne og vores massive investeringer stærkere end nogensinde før. Det har vi vores loyale kunder og dedikerede medarbejdere at takke for,« siger Kasper Ulrich, adm. direktør i Shaping New Tomorrow.

Ifølge selskabets seneste regnskab lød overskuddet i det skæve regnskabsår 2019/2020 på 30,6 mio. kr. før skat mod 29,2 mio. kr. i regnskabsåret forinden.

Shaping New Tomorrow blev stiftet i 2015 og den relative simple forretningsidé om at skabe pænt herretøj, der er behageligt at gå i, har på få år gjort de nordjyske barndomsvenner til indehavere af en millionforretning og et af Danmarks hurtigtvoksende herretøjbrands i nyere tid.

Udviklingen stopper dog ikke her. Stifterne har nemlig ambitioner om yderligere vækst og drømmer sammen om at sprede forretningen til bl.a. Tyskland, Norge og flere andre europæiske lande indenfor de kommende år. Ligesom planen er, at konceptet på sigt skal udrulles i USA og Australien.

»Som mange andre gode ideer, udsprang Shaping New Tomorrow af vores eget behov for behageligt og pænt herretøj. Oftest er de mest simple ideer, de bedste. Jeg tror, at grunden til, at vi fortsat vækster er, at vi fra start har haft en højteknologisk tilgang til produktionen af herretøj, og det har gjort, at vi er lykkedes med at få komfort og kvalitet ind i vores produkter,« siger udviklingsdirektør Christoffer Bak.

Som en del af den videreudvikling forbereder Shaping New Tomorrow lige nu åbningen sin første tyske butik i Hamborg, hvor kæden også i år vil etablere et europæisk hovedkontor.

»Vi sørger for at fejre de små succeser og tager udviklingen et skridt ad gangen, men samtidig er vi hele tiden videre til næste mål og bevarer derved sulten efter nye mål. Det ser vi som en vigtig del på vej til at skabe et internationalt, anerkendt brand. Det lyder måske klichéagtigt, men rejsen hertil har været utrolig spændende. Det handler om at sætte pris på de forskellige stadier af vækst og skalering og hele tiden kigge efter nye udfordringer. Det gør, at det forsat er sjovt at udvikle brandet,« siger Christoffer Bak.

Selvom onlinesalget ifølge stifterne har været en afgørende grund til, at brandet på få år er vækstet markant og har klaret sig godt gennem coronakrisen, kan onlinedelen ikke stå alene.

Derfor fokuserer Shaping New Tomorrow også fortsat på at åbne flagskibsbutikker i større byer. Efter planen skal de være med til at tiltrække nye kunder samtidig med, at det gør forretningen mere fleksibel.

»Fleksibilitet har vist sig at være afgørende under coronakrisen, og derfor bibeholder vi en forretningsmodel om at være onlinedrevet. Onlinesalget har ingen grænser, mens der er mange økonomiske forpligtelser forbundet med de fysiske butikker. Hvis vi snakker om en idé i dag, skal vi kunne eksekvere den i morgen. Derfor kommer vi aldrig til at åbne 50 eller 100 butikker i Danmark, og vi har som udgangspunkt heller ikke planer om at åbne flere danske butikker i øjeblikket,« siger Kasper Ulrich.

Ved udgangen af september sidste år kom omkring 60 pct. af Shaping New Tomorrows onlinesalg fra Danmark, mens de resterende 40 pct. kom fra internationale markeder.

Shaping New Tomorrow får produceret sit tøj i Portugal og sælger udover Danmark på nuværende tidspunkt til Sverige, Tyskland, Østrig og Holland.

Ifølge virksomhedens seneste årsregnskab blev omsætning i Tyskland femdoblet i 2019/2020.

Shaping New Tomorrow forventer i 2020/2021 en omsætning på over 300 mio. kr. og »en positiv udvikling på bundlinjen« til trods for, at selskabet også i indeværende regnskabsperiode investerer et tocifret millionbeløb i nye butikker og flere ansættelser.

Læs også