Erhverv

Flertallet af danske virksomheder ignorerer klimabelastning fra værdikæden: Dermed glemmer de 92 procent af problemet

Ny undersøgelse viser, at virksomheders CO2-aftryk bliver 11,4 gange større, når de tæller udledningerne fra kunder og leverandører med.

Virksomheders samlede CO2-aftryk bliver i gennemsnit 11,4 gange større, når de medregner klimabelastningen fra deres leverandører og kunder. Det viser en undersøgelse fra klimainitiativet Carbon Disclosure Project, der er førende på indsamling af klimadata fra virksomheder.

Undersøgelsen rammer ned i en brandvarm debat om danske virksomheders klimamålsætninger. Som Finans tidligere har afdækket, har kun ca. en fjerdel af de 100 største danske virksomheder kortlagt klimabelastningen fra hele værdikæden og sat mål for at reducere den. Det betyder altså ifølge den nye undersøgelse, at ca. tre fjerdele af de største danske virksomheder ser igennem fingrer med 92 af deres samlede CO2-påvirkning...

BRANCHENYT
Læs også