Erhverv

Selskaber holder Boeing 777-fly på jorden efter motorbrand

Artiklens øverste billede
I weekenden blev et Boeing 777-fly med den motortype ramt af et motoruheld og måtte nødlande i Denver. Foto: Reuters

128 Boeing 777-fly med Pratt & Whitney-motorer holdes midlertidigt på jorden, efter at flyproducenten søndag opfordrede til, at flyet skulle groundes.

I weekenden blev et Boeing 777-fly med den motortype ramt af et motoruheld og måtte nødlande i Denver.

United Airlines meddelte herefter, at 24 fly blev holdt på jorden på baggrund af et forsigtighedsprincip. Nu har flyselskaber i Sydkorea og Japan fulgt trop.

69 af de 128 fly, som nu holdes på jorden, var i brug, mens 59 stod opmagasineret.

Ingen kom til skade under nødlandingen i Denver, men en video optaget af en passager i kabinen viste, at motoren var i brand, mens metaldele faldt ned fra flyet.

Episoden er det seneste slag for Boeing, der kun for nylig genoptog leveringerne af 737 MAX-flyet, der var involveret i to dødelige flystyrt.

Flyeksperter mener dog, at den seneste sag i højere grad sætter spørgsmålstegn ved selskabet Pratt & Whitney samt United Airlines' vedligeholdelse af motorer.

- Det her er overhovedet ikke som MAX, siger Richard Aboulafia, luftfartsanalytiker for selskabet Teal Group

- Efter at flyene har været på vingerne i så mange år, er det usandsynligt, at det handler om et problem i motordesignet. Det har helt sikkert noget at gøre med vedligeholdelse.

Tilsyneladende har der i december været en nogenlunde tilsvarende hændelse i Japan.

Transportministeriet i Japan oplyser, at et passagerfly fra Japan Airlines 4. december efter kort tid i luften måtte vende om på grund af en fejl i den ene motor. Flyet er 26 år gammelt.

Det minder om lørdagens hændelse i USA, da det ligeledes var et 26 år gammelt fly fra United Airlines, der kort efter afgang måtte vende tilbage til lufthavnen i Denver i Colorado, efter at motoren ved højre vinge svigtede.

United Airlines havde også et motorproblem med et fly af den type i februar 2018.

Den amerikanske transportmyndighed National Transportation Safety Board (NTSB) oplyser ifølge nyhedsbureauet Reuters, at det ikke er sikkert, at de tre episoder skyldes de samme problemer.

I Denver har man fundet frem til at, motorproblemerne, som opstod efter et højt brag, kunne tyde på metaltræthed.

Hos 737 MAX-flyene var det en softwarefejl i flyenes styresystem, der blev udpeget som årsagen til de to styrt.

Under visse omstændigheder kunne softwaren presse flyets næse nedad, selv om piloterne forsøgte at rette flyet op.

/ritzau/AFP

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.