Erhverv

Efter flere år med overskud: Familieejede Godske Group taber millioner

Den danske tøjkoncern Godske Group har i seneste regnskab tabt over 13 mio. kr. Også i indeværende regnskab forventer selskabet at tabe millioner.

Godske Group designer og driver 15 selvstændige modebrand, der er målrettet kvinder over 30 år. Foto: Godske Group

Den familieejede tøjkoncern Godske Group, der står bag flere selvstændige modebrands målrettet kvinder, har for første gang i otte år røde tal på bundlinjen.

Det viser selskabets seneste regnskab for 2019/2020.

Ifølge regnskabet tabte Godske Group over 13 mio. kr. efter skat i perioden mod et overskud på 15,2 mio. kr. efter skat regnskabsåret forinden. Samtidig tog virksomhedens omsætning et dyk nedad og landede på 278 mio. kr. mod en omsætning på omkring 350 mio. kr. regnskabsårene forinden.

Ledelsen skriver i regnskabet, at coronakrisen har udfordret virksomheder og gjort markedssituationerne vanskelige for den familieejede koncern. Derfor har selskabet foretaget en række tilpasninger, der fremadrettet skal sikre, at Godske Group igen bliver en overskudsgivende forretning.

»Disse markedsvilkår forventes fortsat at være gældende i det kommende regnskabsår 2020/2021. Derfor er der fra ledelsen foretaget en række tilpasninger for at omlægge driften med henblik på at reducere nulpunktsomsætningen, for herigennem på ny at opnå rentabel drift,« skriver ledelsen i regnskabet.

Godske Group blev stiftet af Egon Godskesen og hans kone Agnethe Godskesen i 1970.

Egon Godskesen var frem til sin død en aktiv del af virksomheden, og derfor efterlod han også et eftertrykkeligt hul, da han for omkring to år siden i en alder af 81 år afgik ved døden.

Herefter overtog Agnethe Godskesen hans poster.

Ægteparrets sønner, Finn, Poul Ulrik og Hans-Henrik Godskesen, er i dag ligeledes en del af den daglige drift i familiens livsværk.

Selskabets adm. direktør Bjarne Skovgaard Schmidt har tidligere udtalt til Finans, at det er et must, at koncernen vokser som virksomhed for at klare sig i modebranchen. Han forklarede samtidig, at virksomheden ikke som sådan har en strategi, men nærmere et værdisæt, den forsøger at følge og drive virksomheden videre efter i Egon Godskesens ånd.

»Verden og især modebranchen er så omskiftelig, at mange strategier aldrig bliver implementeret og gennemført. Derfor bruger vi i stedet kræfter på at tænke nyt og bevæge os med den verden, vi lever i,« har direktøren tidligere udtalt.

Ifølge regnskabet forventer Godske Group, at coronakrisen fortsat vil præge selskabet negativt i indeværende regnskab.

Derfor forventer ledelsen i 2020/2021 et underskud på mellem 15-25 mio. kr.

Godske Group afsætter sine varer i det meste af Nord- og Vesteuropa og i Nordamerika.

Blandt de mest kendte af selskabets i alt 15 tøjbrands er Molly Jo, Frandsen, Habella og Refa.

Godske Group beskæftiger omkring 350 medarbejdere og har hovedkontor i Sunds i Midtjylland. Derudover har koncernen også kontorer i Tyskland, England, Letland og USA.

Selskabets produktion foregår primært i Europa.

BRANCHENYT
Læs også