Den japanske bilproducent Nissan kan blive udfordret af den stigende pris i industrimetaller, og det kan få selskabet til i højere grad at prioritere produktionen af elbiler.
Det skriver Financial Times.
Industrimetaller som rhodium og palladium er nødvendige i produktionen af benzinbiler og hybrider. Prisen på rhodium er nu 38 gange højere end for fem år siden.
Stigningen i prisen på industrimetaller ventes derfor at koste den globale bilindustri 48 mia. dollar i år ifølge estimater fra Citigroup. I 2019 lå tallet på 18 mia. dollar.
Bilindustrien har i forvejen været hårdt ramt af coronakrisen og manglen på halvledere til bilproduktionen.
- Den tredje risiko, der vokser, er råvarer, især industrimetaller, siger Ashwani Gupta, der er driftschef hos Nissan, ifølge Financial Times.
- Hvordan vi takler det, vil være essentielt, siger han.
De seneste tre kvartaler har selskabet haft tab, nedskæringer og lukninger af fabrikker.
Prisstigningen på industrimetaller kan få selskabet til i højere grad at prioritere elbilsproduktionen, da elbiler ikke indeholder rhodium eller palladium.
Selskabet har i forvejen en ambition om udelukkende at sælge el- eller hybridbiler i Japan, USA og Kina i løbet af starten af 2030'erne.
- Jeg tror, at stigningen i industrimetaller også er en mulighed for os til at tage et større skridt væk fra forbrændingsmotorer til elektricitetsdrevne biler, siger Ashwani Gupta til Financial Times.