Ny genopretningsplan skal sikre comeback til turismen i hovedstaden
Erhvervsministeriet, Københavns Kommune og Wonderful Copenhagen har lanceret en fælles genopretningsplan, der skal forberede København til tiden efter corona.
Den manglende turisme i hovedstadsområdet, der sidste år kostede regionen 28 mia. kr. i manglende omsætning, bliver svær at genoprette, når de nuværende coronarestriktioner ophæves, og pandemien stilner af på verdensplan.
Sådan lyder det i en ny genopretningsplan, som Erhvervsministeriet, Københavns Kommune og Wonderful Copenhagen fredag har lanceret.
Planen har fået navnet »Comeback Copenhagen« og skal bidrage til, at hovedstaden fastholder sin internationale markedsposition efter coronakrisen. En ambition, der ifølge genopretningsplanen bliver udfordret af hårdere international konkurrence og ændrede rejsemønstre.
»Hovedstadsturismen forventes at blive svær at genoprette. To tredjedele af turisterne i hovedstaden er internationale turister, som er underlagt omfattende rejserestriktioner. Fjernmarkeder som USA og Kina er lukkede og forventes først reetableret på længere sigt. Det gør det vanskeligt på kort sigt at stimulere den internationale efterspørgsel. Samtidig medfører tætheden i byen en større bekymring blandt turisterne end områder uden for byerne, hvor god plads gør det nemmere at holde afstand,« lyder det bl.a. i genopretningsplanen.
Helt konkret har de tomme gader, lukkede restauranter og manglende besøgende ved de sædvanlige turistattraktioner i hovedstadsområdet sidste år resulteret i, at turistomsætningen i hovedstaden faldt med 53 pct. sammenlignet med i 2019, hvilket svarer til knap 33.000 tabte fuldtidsstillinger i regionen.
Samtidig faldt antallet af overnattende gæster til 3,4 mio., hvilket er en tilbagegang på 65 pct. sammenholdt med året forinden.
»Der er behov for at tiltrække turister og skabe turismeomsætning og vækst i hovedstadsområdet hurtigst muligt, når pandemien tillader det. Det kræver, at hovedstaden står stærkt i konkurrencen om turisternes opmærksomhed og lykkes med at få dem til at vælge København frem for de internationale konkurrenter. Derudover skal der arbejdes på at få turisterne til at blive længere, forbruge mere og med deres adfærd understøtte Københavns bæredygtige ambitioner,« lyder det i planen, som kalder den manglende turisme for en »historisk efterspørgselskrise«, der forsat er forbundet med store usikkerheder.
I alt består genopretningsplanen af 12 initiativer, hvoraf et af dem er en ny, ekstraordinær markedsføringsindsats, der skal bidrage til at få danske og internationale turister til at vælge hovedstaden som destination, når markederne igen åbner.
Derudover fokuserer genopretningsplanen også på at tiltrække flyruter, at få flere togrejsende, at turismen skal være bæredygtig, på trygge oplevelser, på borgernes opbakning til turismen og ikke mindst omstilling til en ny virkelighed for turismeerhvervet.
I alt lyder det samlede budget bag »Comeback Copenhagen« på omkring 70 mio. kr.
Udover de tidligere nævnte parter har også hovedstadens turismeerhverv og kulturliv samt Visit Denmark været inddraget i genopretningsplanen.
Ifølge Erhvervsministeriet skal den senere på året følges op med en genopretningsplan, der rækker frem til 2023.