Erhverv

Herretøjsbrandet Les Deux har mere end fordoblet sit overskud

Coronakrisen har på ingen måder holdt det danske herretøjsbrand Les Deux tilbage. Sidste år omsatte selskabet for over 100 mio. kr. og tjent rekordmange penge.

Stifter og medejer af Les Deux,  Andreas von der Heide, i kædens butik i Aarhus. Arkivfoto: Stine Bidstrup

Midt i et historisk kriseår med nedlukkede butikker og begrænsninger i den internationale handel har det danske herretøjsbrand Les Deux mere end fordoblet sit overskud før skat og omsat for over 100 mio. kr.

Ifølge selskabets direktør og medejer, Kristoffer Haapanen, er det lykkedes, fordi brandet på få år har formået at skaffe de rette stordriftsfordele, samtidig med at det fremadstormende brand har fortsat sin internationale vækst.

»Det er klart, at da coronakrisen ramte, handlede det om at stabilisere brandet. Ingen har stået i en lignende situation tidligere, men vi fandt hurtigt ud af, at vores forretning var solid, havde god likviditet, og kunderne ville fortsat gerne købe vores tøj. Derfor besluttede vi os for, at det for os handlede om at turde investere i tiden efter corona. Det har vi gjort, og det bærer vores seneste regnskab præg af,« siger Kristoffer Haapanenn.

Ifølge regnskabet omsatte Les Deux i 2020 for 114 mio. kr. og landede et overskud før skat på 26,2 mio. kr. mod 10,2 mio. kr. i 2019. Derved er selskabets årsresultat mere end fordoblet, hvilket i høj grad er båret frem af, at Les Deux sidste år åbnede fire nye butikker og 10 showrooms på tværs af Europa og samtidig etablerede et kontor i Paris.

Det betyder, at Les Deux nu har over 800 forhandlere i 15 lande.

»I en krise kan man læne sig tilbage og frygte fremtiden eller gribe de muligheder, der byder sig. Vi opdagede hurtigt, at krisen gav os mulighed for at leje lejemål, som vi ikke tidligere kunne komme i nærheden af. Udlejerne var mere villige til at leje ud end tidligere, og det gav os nye muligheder og et fundament for at drive en solid retailforretning, som allerede kørte rundt efter tre måneder,« siger brand director og stifter, Andreas von der Heide.

Han fortæller, at Les Deux også har været ramt af regeringens nedlukning af detailhandlen og derfor i flere måneder har haft sine butikker i Aarhus, Amager, København K og Københavns Lufthavn lukket ned.

»Trods nedlukningen resulterede krisen i, at vi kom ind i markedet på sunde præmisser, der har gjort, at vi er i stand til at drive en sund forretning. Les Deux har aldrig haft røde tal på bunden, og vi har ikke hentet penge udefra eller været på tv eller lignende. Væksten er drevet langsomt frem med respekt for godt købmandskab og god forretning. Det har været vores styrke i coronakrisen,« tilføjer han.

Derudover har Les Deux for nylig lukket en stor aftale i USA med den amerikanske varehuskæde Nordstorm, der årligt omsætter for mere end 100 mia. kr.

Amerikanerne er dog ikke de eneste, der siden sidste år har fået lettere ved at få fingre i det danske herretøjsbrands klassiske produkter.

Sidste år lukkede selskabet nemlig også en aftale med den tyrkiske kæde Beymen samtidig med, at Les Deux nu også forhandles i de største varehuskæder i Ukraine, Rusland og Estland.

»Selvom vi nu har rundet en omsætning på 114 mio. kr., skal vi videre ud i verden. Hele grundlaget for Les Deux er, at vi vil løfte danske herremode til et internationalt niveau, der ikke er set før, og vi stræber efter at fortsætte udviklingen. Vi kommer til at investere i flere dygtige medarbejdere og nye kollektioner med bl.a. jeans og sko. Vi skal investere og turde fortsætte vores offensive investeringsstrategi,« siger Kristoffer Haapanen.

Les Deux forventer om fem år at have dobbelt så mange forhandlere som nu samtidig med, at kæden forventer at have spredt sig til 30 forskellige lande.

I 2021 forventer ledelsen et overskud på 35 mio. kr. før skat og en omsætning på over 150 mio. kr.

Selskabet blev etableret i 2011 og beskæftiger i dag 50 medarbejdere.

BRANCHENYT
Læs også