Erhverv

Den familieejede skibsvirksomhed Fayard leverer millionfremgang

Efter flere års tilbagegang er det lykkedes familievirksomheden Fayard at præsentere et regnskab med fremgang.

Reparationsværftet Fayard i Munkebo  Foto: Joachim Ladefoged

Det familieejede skibsværft Fayard har efter flere års tilbagegang vendt skuden og leveret millionfremgang på både top- og bundlinjen.

Ifølge selskabets direktør, Thomas Andersen, skyldes fremgangen, at det danske værft er blevet bedre til at konkurrere på et benhårdt marked, der i flere år har været præget af pressede rederier, som holder på pengene, når det kommer til vedligehold og ombygning af deres fartøjer.

»Vi er blevet dygtigere til at konkurrere, og markedet er bestemt ikke blevet nemmere at være på. I seneste regnskab har vi udnyttet vores servicevirksomheds kapacitet bedre og fået flere ordre ind med en fornuftig dækning. Jeg forventer, at vi holder niveau i indeværende regnskab, og vi pejler hele tiden efter at kunne opfylde kundernes behov bedst muligt,« siger Thomas Andersen.

Fayard, der reparerer og vedligeholder de fleste slags skibe, blev stiftet i 1916 af Thomas Andersens farfar og er i dag ejet af Thomas Andersen og hans tre børn Kristian E. Andersen, Nina E. Andersen og Josefine E. Andersen.

I det skæve regnskabsår 2019/2020 leverede virksomheden et overskud efter skat på 86,2 mio. kr., hvilket svarer til en fremgang på over 70 pct.

Samtidig tog Fayards omsætning et pænt nyk opad efter flere års tilbagegang og landede på 857 mio. kr. mod en omsætning på 653 mio. kr. regnskabsåret forinden.

Allerede i 2018 udtalte Thomas Andersen, at hans livsværk ville blive ramt af »betydelig tilbagegang« grundet den hårde konkurrence.

Samtidig slog direktøren fast, at der ikke var grund til bekymring eller »krisestemning«.

»Det seneste regnskab viser jo, at vi har klaret det godt. Selvfølgelig har coronakrisen også været udfordrende for os og vores medarbejdere, der har mange forskellige nationaliteter, men vi har klaret os godt og fået større opgaver. Vores dagligdagskunder er rederier, hvor cirka 80 pct. kommer fra udlandet, men der har i perioden også været en trend i røgrensningsanlæg, som udover normalen har været med til at øge kapaciteten på hvert enkelt skib,« siger Thomas Andersen.

Fayard havde sin storhedstid for omkring syv til otte år siden. Her lykkedes det selskabet at sikre sig en omsætning på over 1 mia. kr., mens overskuddene i flere regnskaber sneg sig på den gode side af 100 mio. kr. efter skat.

Ifølge Thomas Andersen fortsætter fremgangen i 2019/2020 i indeværende regnskabsperiode, hvor Fayard forventer at »holde samme niveau eller levere en mindre tilbagegang«.

Selskabet hed oprindelige Fredericia Skibsværft og havde i mange år hjemsted i Fredericia.

I 2008 blev virksomheden dog smidt på porten og flyttede i de følgende år produktionen til Lindø på Fyn.

Selskabet er et af Danmarks største skibsværfter og beskæftiger ca. 650 personer på værftet.

BRANCHENYT
Læs også