Erhverv

VW: Elbiler står for 70 pct. af salget i 2030

Volkswagen fordobler nu målet for salget af elbile i Europa frem mod 2030

Volkswagen vil mangedoble salget af elbiler. Den tyske bilkoncern afsætter 120 mia. kr. til investeringer i elbiler, digitalisering og selvkørende biler.
Foto: Hendrik Schmidt/Ritzau Scanpix

Den tyske bilkoncern Volkswagen skruer nu voldsomt op for forventningerne til salget af elbiler.

Hidtil har Volkswagen ventet, at elbilerne ville tegne sig for 35 pct. af selskabets europæiske salg i 2030. I dag har Volkswagen offentliggjort en strategiplan, hvori elbilernes forventede andel af salget i 2030 er fordoblet til 70 pct.

»I de kommende år vil vi ændre Volkswagen i en grad, der aldrig er set før,« udtaler Ralf Brandstätter, der er adm. direktør for Volkswagens privatbilsmærke.

Volkswagen sigter mod, at salget af elbiler i 2030 skal udgøre omkring 50 pct. af selskabets salg i USA og Kina. Målet er at blive verdens førende producent af elbiler og dermed overhale rivaler som Tesla.

Brandstätter vurderer, at skiftet til elbiler kun er »begyndelsen på et hårdt udskilningsforløb i bilindustrien.«

»Af alle de store producenter har Volkswagen de bedste chancer for at vinde det udskilningsløb,« mener Ralf Brandstätter. Også digitalisering vil fundamentalt ændre branchen, lyder vurderingen.

Volkswagen har haft travlt med at blive grønnere, siden selskabet i 2015 blev afsløret i at installere ulovlig software i millioner af biler. De ulovlige programmer sørgede for, at bilerne overpræsterede, når de blev testet og dermed fremstod mere miljøvenlige, end de i virkeligheden var. Skandalen, som blev døbt ”dieselgate”, endte med at koste Volkswagen bøder på 160 mia. kr. i USA og Canada.

Siden har Volkswagen været igennem en gennemgribende omlægning, og den sættes der endnu mere fart på med den nye strategi, der hedder ”Accelerate”.

I strategien er der frem mod 2025 øremærket 120 mia. kr. til investeringer i blandt andet elbiler, selvkørende biler og digitalisering.

Der er dog på ingen måde tale om, at Volkswagen kun er ude på at redde verden. Der skal også penge i kassen. Selskabet har en målsætning om at have en indtjeningsmargin på minimum 6 pct. i 2023 og i årene derefter. Dette mål skal nås ved at sænke de faste omkostninger med 5 pct. og årligt forbedre produktiviteten på fabrikkerne med 5 pct.

Volkswagen må dog belave sig hård konkurrence om at blive nummer et på markedet for elbiler. Stort set alle de store bilkoncerner har lanceret lignende ambitiøse planer på området, og i USA kan Tesla allerede se konkurrenterne nærme sig i bakspejlet.

Ifølge CNN er Teslas andel af markedet for elbiler det seneste år faldet fra 81 til 69 pct., hvilket især skyldes, at Fords nye elbil Mustang Mach-E har solgt godt. De ”gamle” bilkoncerner har det seneste år mere en fordoblet salget af elbiler i USA, viser en analyse fra Morgan Stanley.

BRANCHENYT
Læs også