Erhverv

Dansk designduo udvider med urforretninger i Seoul

About Vintage har ramt et sweet spot på det asiatiske marked. Den danske ur-producent har allerede udvidet med én fysisk butik i den sydkoreanske hovedstad og flere er på vej.

Dansk urdesign fra About Vintage går som varmt brød i Sydkorea. Foto: About Vintage

Midt i en pandemi har den danske ur-producent About Vintage by Skov Andersen besluttet at investere i fysisk tilstedeværelse på den anden side af kloden. Det sker efter en rekordomsætning i 2020, og fordi de asiatiske forbrugere særligt har vist interesse for det danske ur-design.

De to iværksættere og ejere af virksomheden Thomas Andersen og Sebastian Skov fik tilbage i 2014 idéen til About Vintage, da de sad på hvid en sandstrand i Mexico og talte om deres fælles passion for ure og iværksætteri. Det skulle vise sig, at blive startskuddet på de to danskeres egen iværksætterrejse og en forretning, der i fremtiden ville sælge ure til hele verden.

Virksomhedens seneste regnskab har bevist, at kunderne er vilde med urene. I 2020 vækstede den sin globale onlinehandel med 300 pct.

»Vi laver ure i høj kvalitet til overkommelige priser, som gør, at man kan købe eller give et ur som symbol på en oplevelse, eller noget man gerne vil huske. Det har vi fundet ud af, at folk sætter pris på, og så er det bæredygtigt, da ingen smider vores produkter væk. De beholder dem resten af deres liv,« siger Thomas Andersen, som er en af de to stiftere af About Vintage.

Selvom virksomheden har tre fysiske butikker, to i København og én i Seoul, så udgør onlinehandlen hele 95 pct. af virksomhedens omsætning. Særligt i Sydkorea har onlinevæksten været enorm, og derfor åbnede virksomheden for nyligt en butik i Seoul, dog under navnet Skov Andersen. Butiksåbningen har vist sig at være en succes, og derfor er det allerede planlagt, at yderligere to butikker åbner i Seoul i andet kvartal af 2021.

About Vintage har fokus på både design og bæredygtighed. Målet er derfor at blive blandt de førende brands indenfor ur-designs uden at efterlade et CO2-aftryk. Det er endnu ikke indfriet, men det arbejdes der henimod, og derfor samarbejder virksomheden med den norske klimaorganisationen CHOOOSE.

OM CHOOOSE
  • Som partner med CHOOOSE er alle medarbejdernes fodaftryk gjort CO2-neutrale.
  • Virksomheden støtter FN-godkendte klimaprojekter
  • Hjælper the Ocean Cleanup med at fjerne plastik fra verdenshavene
  • Donerer og støtter DHL’s mission om at blive CO2-negative inden 2050
  • Udligner CO2-udslippet af hele kundens ordre ved at støtte klimaprojekter og gør dermed både produkter og levering CO2-neutral.

På nuværende tidspunkt er virksomhedens største markeder Danmark, Korea, Japan og USA. Det kommende år har virksomheden dog en vision om at udvide yderligere og har derfor allerede ansat medarbejdere, som skal gøre About Vintage attraktivt på markederne i Taiwan, Hong Kong, Kina og Frankrig.

Urene bliver designet i Danmark og produceres på fabrikker i Hong Kong og Schweiz. Priserne spænder mellem 1.499-7.499 kr.

BRANCHENYT
Læs også