Erhverv

Unilever: Slut med at købe shampoo til "normalt" hår

Den store gigant inden for forbrugerprodukter mener, at det virker ekskluderende at kalde noget for "normalt".

Artiklens øverste billede
Unilever har siden 2019 haft Nils Smedegaard Andersen som formand, og den store koncern vil ikke længere sælge produkter, hvor man bruger ordet "normal", fordi det kan virke eksluderende. Foto: Unilever.

I fremtiden bliver det ikke længere muligt at købe Unilevers Sunsilk shampoo til ”normalt” hår eller en Dove sæbe til ”normal” hud.

Den store gigant inden for forbrugerprodukter vil fjerne ordet ”normal” i forbindelse med sine produkter for at sikre, at ingen kunder skal føle sig ekskluderede, fordi de har fedtet hår, der er fuld af skæl eller bare en hud, der er for tør - og altså ikke ”normal”.

Unilever siger, at det skal være slut med at skilte med, at man sælger shampoo som her Sunsilk til "normalt" hår.

Unilever oplyser, at skiftet væk fra disse betegnelser sker, ”fordi globale undersøgelser har vist, at industriens brug af terminologien ”normal” til at beskrive hår eller hud får de fleste mennesker til at føle sig ekskluderede”, skriver CNN Business.

Unilever er en af verdens største producenter af forbrugsvarer med mærker som Dove, Vaseline og Axe, og koncernen har flere end 2,5 milliarder kunder i over 190 lande.

I meddelelsen fra Unilever skriver koncernen, at dens markedsundersøgelser viser, at 7 ud af 10 kunder er enige i, at brugen af ordet ”normal” fremkalder en negativ følelse - for unge i alderen 18-23 år er det 8 ud af 10, der oplever det ekskluderende.

»Vi ved godt, at bare fordi vi fjerner ordet ”normal” fra vores produkter og indpakning, så afhjælper det ikke alene problemet (med at føle sig ekskluderet, red.), men det er et vigtigt skridt på vejen,« lyder det fra Unilever.

Koncernen vil heller ikke længere køre sine fotos af mandlige og kvindelige modeller gennem et Photoshop-program for at ændre på deres kropsform eller størrelse, og den vil bestræbe sig på at få flere forskellige typer af mennesker ind i reklamekampagnerne.

Unilever er ikke den første koncern, der ændrer enten navn på produkter eller de tillægsord, man bruger om dem.

Konkurrenter som Johnson & Johnson og L’Oreal har oplyst, at de også enten vil give gamle produkter nye navne eller helt stoppe med at sælge produkter med navne som nogle forbrugere finder ekskluderende.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.