Erhverv

Unilever: Slut med at købe shampoo til "normalt" hår

Den store gigant inden for forbrugerprodukter mener, at det virker ekskluderende at kalde noget for "normalt".

Unilever har siden 2019 haft Nils Smedegaard Andersen som formand, og den store koncern vil ikke længere sælge produkter, hvor man bruger ordet "normal", fordi det kan virke eksluderende. Foto: Unilever.

I fremtiden bliver det ikke længere muligt at købe Unilevers Sunsilk shampoo til ”normalt” hår eller en Dove sæbe til ”normal” hud.

Den store gigant inden for forbrugerprodukter vil fjerne ordet ”normal” i forbindelse med sine produkter for at sikre, at ingen kunder skal føle sig ekskluderede, fordi de har fedtet hår, der er fuld af skæl eller bare en hud, der er for tør - og altså ikke ”normal”.

Unilever oplyser, at skiftet væk fra disse betegnelser sker, ”fordi globale undersøgelser har vist, at industriens brug af terminologien ”normal” til at beskrive hår eller hud får de fleste mennesker til at føle sig ekskluderede”, skriver CNN Business.

Unilever er en af verdens største producenter af forbrugsvarer med mærker som Dove, Vaseline og Axe, og koncernen har flere end 2,5 milliarder kunder i over 190 lande.

I meddelelsen fra Unilever skriver koncernen, at dens markedsundersøgelser viser, at 7 ud af 10 kunder er enige i, at brugen af ordet ”normal” fremkalder en negativ følelse - for unge i alderen 18-23 år er det 8 ud af 10, der oplever det ekskluderende.

»Vi ved godt, at bare fordi vi fjerner ordet ”normal” fra vores produkter og indpakning, så afhjælper det ikke alene problemet (med at føle sig ekskluderet, red.), men det er et vigtigt skridt på vejen,« lyder det fra Unilever.

Koncernen vil heller ikke længere køre sine fotos af mandlige og kvindelige modeller gennem et Photoshop-program for at ændre på deres kropsform eller størrelse, og den vil bestræbe sig på at få flere forskellige typer af mennesker ind i reklamekampagnerne.

Unilever er ikke den første koncern, der ændrer enten navn på produkter eller de tillægsord, man bruger om dem.

Konkurrenter som Johnson & Johnson og L’Oreal har oplyst, at de også enten vil give gamle produkter nye navne eller helt stoppe med at sælge produkter med navne som nogle forbrugere finder ekskluderende.

BRANCHENYT
Læs også