Serier

Just Eat ser markant salgsfremgang fortsætte i 2021

Corona rammer verden
Arkifoto: Gorm Olesen

Det har været populært at få bragt mad til døren, mens samfund i hele verden har været lukket ned, og det er kommet madudbringsselskabet Just Eat Takeaway.com til gode.

Selskabet, der er en fusion mellem britiske Just Eat og hollandske Takeaway.com, oplevede markant fremgang på 54 pct. i omsætningen i 2020 sammenlignet med året før, og det fremgår af årsregnskabet, at væksten ventes at fortsætte i 2021 - dog uden at være specifik.

Omsætningen landede på 2,4 mia. euro, hvilket var nok til at slå analytikernes konsensusestimat på 2,38 mia. euro. Sammenlagt bragte selskabet 42. pct flere ordrer ud i 2020.

Den høje omsætning smittede desuden af på bundlinjen, der endte langt bedre end ventet. Her blev det til et minus på 151 mio. euro, mens analytikerne ifølge estimater indsamlet af Bloomberg havde ventet et tab på 190,1 mio. euro.

Derudover realiserede selskabet et justeret driftsresultat før af- og nedskrivninger (EBITDA) på 256 mio. euro. Her havde analytikerne ventet 239,4 mio. euro.

Her var der også fremgang at spore fra året før på 18 pct.

Selskabet giver desuden udtryk for at ville fortsætte med at investere i andre selskaber. Senest købte Just Eat Takeaway.com det Chicago-baserede madudbringningselskab Grubhub.

Købet, der værdisatte Grubhub til 6,15 mia. euro, ventes at træde i kraft i første halvdel af året.

Just Eat-aktien steg 2,4 pct. til 6844 pence tirsdag.

Læs også
Top job