Erhverv

Genopstået flyselskab er i »total dvale« – nu er moderselskabet under tvangsopløsning

Holdingselskabet bag flyselskabet Jettime er under tvangsopløsning. »Det er ikke kønt,« siger ejeren.

Artiklens øverste billede
Flyselskabet Jet Time gik konkurs, og i stedet opstod flyselskabet Jettime, der har ligget i dvale siden sommeren 2020.

De turbulente tider for det danske charterselskab Jettime er langtfra ovre. Flyselskabet genopstod i sommeren, efter at det tidligere selskab Jet Time gik konkurs.

Og mens det nye flyselskab kæmper for sin overlevelse, er holdingselskabet i koncernen nu sendt til tvangsopløsning. Årsagen er, at regnskabet ikke blev indleveret til tiden. Ifølge Lars Thuesen, der ejer flyselskabet, er det konkursen i Jet Time, der stadig spøger.

»Det gamle Jet Time gik konkurs i juli måned 2020, men der skal alligevel aflægges koncernregnskab. Det har givet os en kæmpe udfordring, da vi ikke længere har adgang til regnskabsmaterialet fra dengang. Det ligger hos likvidator. Men vi er i gang med at rette op på det, og det har vi tre måneder til. Men det er selvfølgelig dybt beklageligt,« siger Lars Thuesen.

Han understreger dog, at ingen »er kommet i klemme«, da det er holdingselskabet, hvor der ikke ligger nogen drift.

»Men det er ikke kønt,« siger Lars Thuesen.

I forbindelse med, at det gamle Jet Time indgav konkursbegæring, meldte Lars Thuesen ud, at luftfartsselskabet ville genopstå under navnet Jettime. Det er sket, men det har ikke haft nogen passagerer endnu.

Hvis vi misser sommersæsonen, er vi virkelig på den

Lars Thuesen, Jettime-ejer

»Vi startede det nye Jettime i juli sidste år, og der var det forventningen, at vi skulle ud at flyve i efterårsferien. Det blev ikke til noget. Så troede vi, at det blev til december. Så tænkte vi, at det blev til påske, men lige nu er situationen den, at vi tidligst kommer i gang til juli,« siger Lars Thuesen.

Men dette er der også usikkerhed om.

»Det kan være, at tingene er kommet under kontrol. Det kan også være, at der går yderligere en måned eller to. Men hvis vi misser sommersæsonen, er vi virkelig på den. Som charterselskab tjener vi nemlig alle vores penge i juni, juli og august,« siger Lars Thuesen.

Dermed er det usikkert, hvornår selskabets fem fly kommer på vingerne igen med passagerer ombord. For hvis det ikke bliver muligt i løbet af sommeren, kan det have længere udsigter.

»Så går vi ikke i gang til efteråret. At starte et charterselskab op til vinteren er som at have en skiskole om sommeren. Det er der ikke meget sjov ved,« siger Lars Thuesen.

Den seneste passagerflyvning med et fly i koncernen fandt sted den 22. marts. Siden har både det gamle og nye selskab ligget stille.

»Det har ligget i total dvale,« siger Lars Thuesen.

Udover de fem fly har selskabet i øjeblikket ca. 30 ansatte, så det har det tekniske setup til at have en driftstilladelse. Derudover er der lavet en aftale med piloter og kabinepersonale, som gør, at flyene kan være på vingerne seks til otte uger efter at »der er blevet trykket på knappen«, som Lars Thuesen udtrykker det.

»Det er klart, at det giver udfordringer. Der er store finansielle udfordringer, men også logistiske udfordringer. Flyene skal f.eks. ud at flyve en gang imellem, så det er ikke bare at sætte sig ind bag rattet igen og så køre ud af landevejen,« siger Lars Thuesen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.