»Innovation opstår i små magiske øjeblikke. Om et par år vil vi kunne se, hvad der er gået tabt«
Væksten skal nok vende tilbage, og der er god grund til optimisme, selvom pandemien har vendt verden på hovedet, mener Helle Østergaard Kristiansen fra Danske Commodities.
Hele året rundt og i alle døgnets timer handler Danske Commodities med energi på tværs af kloden. I førersædet sidder Helle Østergaard Kristiansen, som ifølge Fortune Magazine er blandt de mest indflydelsesrige forretningskvinder i verden.
Med sådan en titel følger et ansvar. Hvad enten vejrudsigten byder på en let brise eller stormvejr, eller om statsministeren lukker landet ned, så har energivirksomheden et forsyningsansvar, som den skal forvalte.
»Det har coronapandemien ikke ændret på, men det har ændret på vores arbejdsgange og affødt nogle nye tendenser, som vi tager med ind i den efterfølgende tid,« siger Helle Østergaard Kristensen.
Nedlukninger, hjemsendelser og manglende fysisk kontakt har betydet, at det har været småt med nye idéer. Det har fået Helle Østergaard Kristiansen til at reflektere over, om der har været så meget fokus på at opretholde driften, at det er gået ud over innovationen.
»60 pct. af det, vi tjener i år, er på produkter, vi ikke handlede for fem år siden. Energimarkedet udvikler sig så hurtigt, at de produkter, der er relevante i dag, formentlig ikke er det om fem år,« siger Helle Østergaard Kristiansen.
Innovationsdelen kan blive meget udfordret, hvis nedlukningerne ikke snart ophører. For når al kommunikation foregår digitalt, har man en tendens til at blive meget konkret, og derfor udebliver mange af de små uformelle snakke, som ofte er der, hvor en ny idé ser dagens lys.
»Effekten af at mangle innovation vil vi først se om nogle år. Heldigvis har der ikke været fuldstændig stille, men meget innovation opstår i de små magiske øjeblikke, og dem har vi manglet længe,« siger Helle Østergaard Kristiansen.
Danske Commodities har haft særlig meget fokus på medarbejdernes velbefindende i takt med de mange omvæltninger det seneste år. Personligt har Helle Østergaard Kristiansen oplevet, at hun har skullet være meget mere synlig og til stede overfor sine medarbejdere og har derfor kommunikeret gennem flere kanaler.
»Pandemien minder os om, at vi ikke kan kontrollere alt. Krisen har været op til mange forskellige mennesker at håndtere. Sammen hver for sig beskriver det meget godt. Vi har virkelig skullet forholde os til hinanden på en ny måde,« siger hun.
Det forgangne år har bidraget til, at hybride arbejdspladser er kommet for at blive. Mange digitale processer er blevet accelereret, og effektiviteten på hjemmearbejdspladserne har vist sig at være imponerende. Men det er også blevet tydeligt, hvordan mangel på fysisk kontakt tærer på energien.
»Romancen ved hjemmekontorerne er begyndt at aftage, og det er blevet tydeligt, at det er vigtigt også at komme ind på kontorerne for at bevare realismen,« siger Helle Østergaard Kristensen.
Pandemien minder os om, at vi ikke kan kontrollere alt.
Selve omstillingen til hjemmearbejdspladser kom ikke som en mavepuster for Danske Commodities, for når man handler med grøn energi, er man vant til, at produktionen er afhængig af vejret, og derfor er udsvingninger og uforudsigeligheder en del af hverdagen i den store energivirksomhed.
Forbrugsmønstrene i samfundet har ændret sig markant i takt med skiftevise nedlukninger og genåbninger, og det har påvirket handlen med energi, som har krævet ændringer i virksomhedens trading-strategier. Energivirksomheden ser derfor spændt ind i fremtiden med hensyn til, hvilke forbrugsmønstre der ændrer sig, og hvilke der vender tilbage som de var i tiden før corona.
»Når børnene sidder hjemme, ændrer forbruget sig. Spørgsmålet er, om forbruget bliver mere decentralt i forhold til, hvordan det tidligere har været meget koncentreret omkring de store byer - altså effekten af decentrale arbejdspladser,« siger Helle Østergaard Kristiansen.
Der er god grund til at være optimistisk om fremtiden, som vil byde på vækst og jobskabelse både i Danmark og internationalt, hvis man spørger Helle Østergaard Kristiansen. Det kræver dog, at der bliver løftet i flok. En opgave, som Danske Commodities vil bidrage til.
»Økonomien i den grønne energi skal være med til at løfte os ud af krisen, og som virksomhed skal vi sikre, at den grønne strøm kan konkurrere på markedsvilkår. På den måde er vores ansvar kun blevet endnu større det seneste år.«