Erhverv

B&O er pillet ned fra hylderne: »Vi er dybt skuffede over beslutningen«

Humac sælger ikke længere B&O-produkter, og elektronikkæden står heller ikke længere bag B&O-butikker.

Samarbejdet mellem Bang & Olufsen og Humac er stoppet. Foto: Simon Fals

Bang & Olufsen-produkterne er blevet pillet ned fra hylderne hos elektronikkæden Humac, der er kendt for at sælge Apple-produkter. Samarbejdet mellem Humac og B&O er nemlig stoppet og dermed også salget. Det bekræfter begge parter over for Finans.

Beslutningen om at stoppe salget er en konsekvens af, at B&O har opsagt samarbejdet omkring selskabets flagskibsbutik på Strøget i København. Den og en B&O-butik i Magasin har Humac tidligere stået for, men det er altså ikke tilfældet længere.

»Vi er dybt skuffede over beslutningen, men det er en beslutning, som B&O har taget,« siger Michael Bech, der er adm. direktør i Humac.

B&O oplyser, at beslutningen om selv at stå for butikken på strøget er sket som en del af strategien.

»Vi har været rigtig glade for at arbejde med Humac, men vi har haft et ønske om at etablere en egenejet flagskibsbutik i Østergade i København som led i vores markedsstrategi, og det har vi nu gjort,« oplyser Jens Gamborg, kommunikationschef i B&O, i et skriftligt svar til Finans.

B&O har ikke ønsket at kommentere, at selskabets produkter ikke længere bliver solgt i Humacs 23 butikker rundt om i landet. I Humac er man heller ikke meget for at sætte flere ord på.

»Som en del af aftalen med B&O kan jeg ikke kommentere det yderligere. Humac ønsker altid at bevare et godt og professionelt forhold til alle sine samarbejdspartnere, og vi håber, at det en dag igen vil være muligt at sælge B&O-produkter,« siger Michael Bech.

Det er ikke første gang, at salget af B&O-produkter i en elektronikkæde er stoppet. I august 2020 kunne Finans fortælle, at B&O havde stoppet samarbejdet med elektronikkæden Power. Den beslutning blev mødt af kritik af Powers adm. direktør Jesper Boysen.

»Jeg fatter det ikke. Det er ubegribeligt, at man ikke tænker mere kommercielt. Det er en hæderkronet dansk virksomhed, som sætter sig ned med en spand over hovedet,« lød det dengang fra Jesper Boysen.

B&O er lige nu i gang med at gennemføre den omstilling, som selskabets topchef Kristian Teär har sat i gang. Kristian Teär kom til B&O i efteråret 2019, og få måneder senere præsenterede han en ny strategi.

Den indeholdt bl.a. en spareplan på 175 mio. kr., et stramt fokus på salget i otte lande, et hurtigere lanceringstempo, en tilskåret målgruppe, en forbedret opdatering af produktet og en begrænset seriestørrelse for at højne eksklusiviteten.

Læs også