Erhverv

Minimum fik vendt koncernen efter et dårligt år

Overskuddet før skat blev forbedret med 12 mio. kr. i forhold til 2019.

Artiklens øverste billede
Modeselskabet Minimum har hovedsæde på havnen i Aarhus. Her arbejder adm. direktør Steen Engelbrecht (i midten) bl.a. sammen med salgsmanager Mathilde Stampe Christensen, og online-/produktmanager Troels Tungelund (tv.). Foto: Joachim Ladefoged.

Tøjmærket Minimum A/S fik vendt virksomheden til at give overskud i 2020 efter et utilfredsstillende 2019.

Resultatet før skat blev et plus på knap 3 mio. kr. mod et underskud året før på 9,3 mio. kr.

Minimum valgte på trods af coronakrisen at se bort fra nedskæringer og besparelser. I stedet fastholdt selskabet sin organisation og satsede på en række nye udviklingsprojekter.

»Man skal aldrig spilde en god krise. Mulighederne for at skabe forandring bliver aldrig bedre, og det er for sent at forberede sig til tiden efter krisen, når du er igennem den. Selvom det gør lidt ondt, skal krisen bruges til at stå styrket på den anden side,«, siger Steen Engelbrecht, adm. direktøe i Minimum A/S.

Minimum startede for 24 år siden som en tøjbutik i Aarhus, men har i dag et internationalt tøjbrand under vingerne sammen med 53 fuldtidsansatte.

Selskabets unge varemærke Moves blev strømlinet og kollektionerne skærpet designmæssigt. Desuden har selskabet valgt at satse på 100 pct. bæredygtige fibre i sin basiskollektionen.

En udvikling, der også skal sende en stigende andel af sæsonkollektionen over i bæredygtige fibre.

»Vores kunder har været og er fortsat hårdt ramt på tværs af Europa. Vi kan ikke løse alle problemer, men i fællesskab kan vi finde løsninger, der hjælper dem over en svær tid, og derefter er det bedste, vi kan gøre, at levere dem et stærkt brand med kommercielle produkter,« siger Steen Engelbrecht.

Selvom regnskabet viser en klar forbedring af overskuddet før skat på rundt regnet 12 mio. kr., så er koncernen fortsat ikke tilfreds med indtjeningsniveauet.

Minimum begyndte sidste år en afvikling af sit eget distributionsselskab i Frankrig og en udskiftning af distributionen i Tyskland. Begge dele har kostet på overskuddet.

»Nu kan vi koncentrere os om det, vi er gode til, hvilket gerne skal afspejle sig på indtjeningen de kommende år. Vi er naturligvis ikke tilfredse med indtjeningsniveauet endnu, men udviklingen er godkendt, og vi har nu forbedret fundamentet for tiden efter corona betydeligt,« siger Steen Engelbrecht.

Selskabet forventer et forbedret resultat i 2021.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.