Erhverv

Coronakrisen høvler millioner af underskud hos Dagrofa

Købmandskoncernen kommer med første regnskab i dagligvarebranchen, efter at 2020 gav uventet høj fart i salget hos landets supermarkeder og discountbutikker.

Købmandskoncernen Dagrofa består af flere kæder og aktiviteter - bl.a. supermarkedskæderne Spar og Meny. Foto: Casper Dalhoff.

Efter år med store millionunderskud blev 2020 et bedre år for Dagrofa-koncernen med bl.a. Meny- og Spar-supermarkeder. Det er dog fortsat et regnskab med røde tal. Købmandskoncernen arbejder nu efter en ambition om, at 2021 bliver året uden underskud på bundlinjen.

Torsdag morgen har Dagrofa - med den norske dagligvarekoncern Norgesgruppen som storaktionær - præsenteret årsregnskab. Det viser et underskud på 96 mio. kr. - 26 mio. kr. bedre end i fjor. Omsætningen voksede med 275 mio. kr. til 17,4 mia. kr.

Dagrofa er første af de store i dagligvarebranchen - Salling Group, Coop og Rema 1000, der kommer med regnskab for corona-året 2020. Fra hele branchen lyder meldinger om at året gav høj fart i salget. Op til coronakrisen var det danske dagligvaremarked ellers præget af en flad udvikling i salget i takt med ændrede forbrugsmønstre hos danskerne og øget udespisning.

Samlet voksede markedet med ca. 7-8 pct. i fjor, da danskerne har spist meget mere hjemme. Og mange forbrugere har eksempelvis ikke holdt ferier uden for Danmark i nær samme grad som tidligere i kraft af pandemien.

Koncernen:
  • Dagrofa har 514 butikker i sine kæder, Meny, Spar, Min Købmand samt Let-Køb. Desuden leveres dagligvarer til kiosker og andre eksterne kunder.
  • Koncernen omfatter også aktiviteter med engrosforretninger og foodservice.
  • Ejes af Norges Gruppen med 49 pct., KFI Erhvervsdrivende Fond 42 pct. og selvstændige købmænd med 9 pct.
  • Har ca. 3.200 medarbejdere - opgjort i fuldtidsansatte.

Dagrofa omfatter på detailsiden kæderne Meny, Spar, Letkøb og Min Købmand. Koncernen opgør selv, at den i 2020 voksede med 10 pct. i dagligvarehandlen og dermed over markedsudviklingen.

»Vi har opnået et meget godt resultat i detail, og vundet markedsandele. Det bl.a. ved for første gang siden 2015 at sikre organisk vækst i butiksnettet med flere nyåbnede butikker, end vi har lukket. Samtidig giver styrkede butikskoncepter os øget konkurrencekraft,« udtaler koncernchef Tomas Pietrangeli i en meddelelse om regnskabet.

Købmandskoncernen med 514 butikker spredt ud over landet har tidligere været kendetegnet af år med store millionunderskud. 2019 gav således et underskud på 122 mio. kr. Det var dog 471 mio. kr. mindre end året.

Målet er, at en treårig genopretningsplan skal sikre et nul på bundlinjen ved udgangen af 2021. Den plan blev lagt længe før, coronakrisen satte ind, og netop pandemien kan få betydning for udviklingen.

»Resultatet i 2020 var forventet, og vi følger planen på trods af den negative påvirkning fra covid-19 på foodservicesektoren. 2020-resultatet er drevet af øget omsætning og indtjening i detail samt effektiviseringer,« udtaler Tomas Pietrangeli.

Ved siden af dagligvarekæderne har koncernen også Dagrofa Foodservice, der leverer til restauranter, hoteller og kantiner. Det selskab var gennem 2020 hårdt ramt, da størsteparten af kunderne har haft perioder med tvangslukninger og dermed ingen indkøb. Før torsdagens regnskabsaflæggelse har Tomas Pietrangeli tidligere sagt til Finans, at netop Dagrofa Foodservice tabte 900 mio. kr. i omsætning gennem 2020.

»Det gør naturligvis ekstraordinært ondt på Foodservice, at restauranter, caféer, hoteller og kantiner var lukket ned en stor del af året, men organisationen har alligevel formået at omstille sig løbende og vundet flere store kontrakter trods pandemien,« udtaler Tomas Pietrangeli.

Årsregnskab:

Dagrofa-koncernen (mio. kr.) 2020 2019 2018
Omsætning 17.440 17.165 17.447
Driftsresultat (EBITDA) 236 200 113
Resultat primær drift -50 -67 -564
Resultat før skat -96 -115 -609
Årsresultat -96 -122 -593
Egenkapital 1.187 1.274 1.419
Læs også