Konges Sløjd har overskud på 40 mio. kr.
Det populære børnebrand Konges Sløjd har endnu en gang fordoblet sit overskud. Og udviklingen ser ikke ud til at aftage.
Millionerne fortsætter med at rulle ind hos det danske brand Konges Sløjd, der sælger designprodukter til børn, og på få år er blevet en særdeles indbringende forretning for iværksætteren bag.
Allerede kort efter etableringen i 2014 kunne Emilie Konge, der er stifter og eneejer af brandet, præsentere et overskud på knap 2 mio. kr. efter skat. Et resultat, der siden er mere end fordoblet gang på gang.
Alene i 2020 lykkedes det brandet at genere et overskud på 39,8 mio. kr. efter skat. Samtidig sikrede selskabet over 50 mio. kr. på driften mod 19 mio. kr. i 2019, viser et netop offentliggjort regnskab.
»Med en blanding af æstetik, bæredygtig udvikling, gode relationer og fantastiske medarbejdere er Konges Sløjd vækstet med 120 pct. i forhold til 2019. Med et lån fra banken i 2015 på ca. 5000 kr. har Konges Sløjd år efter år vækstet sig til en stærk forretning,« skriver Emilie Konge om regnskabet på sin LinkedIn-profil.
Finans har været i kontakt med den danske iværksætter, der ikke ønsker at udtale sig yderligere i forbindelse med regnskabet.
Tidligere har hun fortalt, hvordan det hurtigtvoksende børnebrand blev stiftet i hendes kælder på Vesterbro, kort efter at hun var blevet mor for første gang.
I begyndelsen syede hun selv brandets produkter og solgte dem via det sociale medie Instagram, men i takt med efterspørgslen steg, blev virksomheden ifølge stifteren »mere seriøs og målrettet«.
»Jeg har ikke haft en rigmand eller investor i ryggen. Derfor har der fra start også kun været et begrænset antal af de forskellige produktioner. Det, tror jeg, har været med til at skabe en hype omkring brandet, som har gjort, at flere og flere med tiden er blevet interesseret i produkterne og har delt dem på sociale medier,« lød det dengang fra Emilie Konge.
På sin LinkedIn-profil viser stifteren et billede fra kælderen på Vesterbro, der på daværende tidspunkt fungerede som lager og kontor for Konges Sløjd.
»Han (Emilie Konges far, red.) mente det var vigtigt at dokumentere den spæde start, når firmaet ville blive stort og internationalt. Jeg kan huske, at jeg grinte,« skriver hun om billedet.
I dag har brandet hovedkontor i København og sælger alt fra stofbleer og suttesnorer til byggeklodser og flyverdragter.
Konges Sløjd oplyser ikke sin omsætning, men ifølge regnskabet er det i 2020 lykkedes brandet at øge sin omsætning med 120 pct. sammenlignet med 2019. Samtidig er dækningsgraden tilsvarende blevet opretholdt, hvilket er med til at skyde resultaterne for 2020 i vejret.
»Væksten i omsætningen er primært drevet af et større antal forhandlere, men også af positiv udvikling i den gennemsnitlige ordrestørrelse og B2C-salg via egenwebshop,« lyder det i regnskabet.
Her fremgår det også, at Konges Sløjd forventer at fortsætte væksten. Om det bliver med samme tempo som hidtil med fordoblinger af resultatet, oplyser ledelsen ikke.
Konges Sløjds egenkapital voksede fra 20 mio. kr i 2019 til 51 mio. kr. i seneste regnskab.
Selskabet blev etableret i 2014.