Erhverv

Tøjbrandet Bare En T-shirt gør klar til at indtage Sverige

Det danske brand Bare En T-shirt, der er kendt fra DR-programmet "Løvens Hule", udvider konceptet og vil udenfor landets grænser i samarbejde med de nye tv-investorer. En rejse, der har kostet på bundlinjen.

Frederik Taylor Pitter, Mathias Rokkjær Klitgaard, Anthon Louis og Frederik Skovgaard-Holm står bag brandet Bare En T-shirt. Foto: PR

Det simple tøjbrand Bare En T-shirt, der slår sig op på noget så simpelt som t-shirts, gør klar til at indtage Sverige.

Det sker, efter at de fire iværksættere bag brandet- Frederik Taylor Pitter, Mathias Rokkjær Klitgaard, Anthon Louis og Frederik Skovgaard-Holm - for nyligt sikrede sig en investering på 1 mio. kr. i DR-programmet ”Løvens Hule”.

Selvom brandet med investeringen har både nye lande og nye produkter i pipelinen, har deltagelsen i programmet ikke været uden omkostninger.

Om Bare En T-shirt
  • Brandet er stiftet af Frederik Taylor Pitter, Mathias Rokkjær Klitgaard, Anthon Louis og Frederik Skovgaard-Holm
  • Virksomheden blev startet for 3.000 kr.
  • Serieinvestorerne Jacob Risgaard og Christian Arnstedt kastede i DR-programmet ”Løvens Hule” samlet 1 mio. kr. efter brandet

  • Det skete ved, at de købte 25 pct. af virksomheden

  • Bare En T-shirts havde i 2020 et årsresultat på 47.000 kr.

  • Selskabets egenkapital lød på 758.000 kr.

Ifølge et nyt regnskab tabte virksomheden knap to tredjedele af sit overskud i 2020, hvilket ifølge medstifter Mathias Rokkjær Klitgaard udelukkende skyldes udgifter til optimering og forberedelse til ”Løvens Hule”.

»Vores fokus har været på at hæve omsætningen og gøre os klar til programmet. Vi startede virksomheden for 3.000 kr. og har brugt en masse penge på at forberede os. Der har været en masse omkostninger forbundet med deltagelsen i ”Løvens Hule”. Bl.a. optimerede vi vores hjemmeside og markedsføring, og det har naturligvis taget en stor del af overskuddet,« siger han.

Bare En T-shirt havde i 2020 et årsresultat på 47.000 kr. mod et overskud på over 128.000 kr. året forinden. Samtidig halverede selskabet sidste år sit driftsresultat, der i seneste regnskab endte på knap 81.000 kr.

Brandets koncept består i noget så simpelt som salg af t-shirts i økologisk bomuld med den rette pasform. En idé, der sidste år sikrede Bare En T-shirt en omsætning på 3 mio. kr. og fik serieinvestorerne Jacob Risgaard og Christian Arnstedt til samlet at købe 25 pct. af virksomheden.

Ifølge Mathias Rokkjær Klitgaard er målet at tredoble omsætningen indenfor de kommende år, hvilket sammenholdt med Jacob Risgaard og Christian Arnstedts ekspertise og erfaring vil føre til, at brandet på sigt går frem på bundlinjen.

»Begge investorer har ekspertise, som vi aldrig ville kunne købe os til. De har en helt anden erfaring end os med at vækste mindre virksomheder til at blive store. Vi ser et kæmpe marked for t-shirts, og vi vil være danskernes favorit. Herefter kigger vi mod Sverige, Finland og Norge. Det er primært her pengene fra ”Løvens Hule” skal bruges,« siger Mathias Rokkjær Klitgaard.

Allerede i år er planen at indtage Sverige, samtidig med at Bare En T-shirt lancerer en ny kollektion til kvinder og v-halset t-shirts, der ligeledes har været efterspurgt.

»VI forventer at være et veletableret brand i Nordeuropa indenfor fem år. De næste lande bliver formentligt Holland, Belgien, Tyskland og England, men i første omgang fokuserer vi på at indtage Sverige, hvor planen er at gå i nul,« siger Mathias Rokkjær Klitgaard.

Både Jacob Risgaard og Christian Arnstedt har tidligere givet udtryk for, at de ser store vækstmuligheder for brandet.

»Vi tror på, der er kæmpe markedsandele i et helt simpelt koncept som dette, og derfor har vi lagt et relativt stort beløb i virksomheden. Bare En T-shirt har skabt en millionforretning uden nogen fuldtidsansatte, og det er virkelig imponerende. Nu handler det om at opbygge en organisation omkring brandet, der kan håndtere både vækst og internationalisering,« sagde Christian Arnstedt bl.a. i forbindelse med investeringen i ”Løvens Hule”.

Bare En T-shirt blev etableret, da de fire grundlæggere selv havde svært ved at finde en simpel T-shirt, der kunne vaskes igen og igen uden at miste pasform eller farve.

To af stifterne arbejder i dag fuldtid i virksomheden.

Selskabets egenkapital voksede sidste år fra 235.000 kr. til 758.000 kr.

BRANCHENYT
Læs også