Serier

Leasingselskabet Dribe får tilført ny kapital efter underskud på 48 mio. kr.

Semler Gruppens abonnementkoncept har indtil videre leveret et samlet underskud over tre år på mere end 150 mio. kr.

Corona rammer verden
Er det blevet passé at eje en bil? Det, mener Dribe, indser flere og flere kunder. Arkivfoto.

Bilabbonnementudbyderen Dribe har for tredje år i træk røde tal på bundlinjen. I 2020 blev det til et underskud på 47,8 mio. kr.

Det fremgår af et nyligt regnskab, og her kan man også se, at selskabet får tilført yderligere 50 mio. kr. fra dets ejer, Semler Gruppen.

I Dribes regnskab for 2019 berettedes der om lignende underskud samt kapitaltilførsel, men dengang mente ledelsen, at underskuddet var »acceptabelt.«

I det nye regnskab står, at ledelsen anser resultatet i 2020 for værende »utilfredsstillende.«

Adm. direktør Jesper Kjærsgaard-Nielsen fortæller, at underskuddet primært skyldes coronakrisen.

»Vi blev ramt af corona med 220 i timen og må bare konstatere, at når der ikke er nogen folk, der bevæger sig, så er det bare en skidt forretning,« siger Jesper Kjærsgaard-Nielsen.

Da nedlukningerne begyndte i foråret, fortæller direktøren, benyttede en del af Dribes kunder sig af, at de uden beregninger kunne levere bilerne tilbage. I løbet af sommeren, hvor landet blev mere åbent, kom der igen gang i forretningen, men efter indførslen af yderligere restriktioner i november, gentog billedet fra foråret sig.

»Tunge« investeringer i en ny IT-platform, som skal blive en central del af Dribes forretning, er også med til at forklare underskuddet i 2020, fortæller Jesper Kjærsgaard-Nielsen.

»Fordi vi udvikler en platform, som ikke kun skal kunne benyttes af os, ser vi også en partnerskabsmodel, hvor flere potentielle aktører kan tappe ind og bruge Dribes platform til at udvide konceptet, for os,« siger han.

Resultatet ændrer ikke på, at Dribe fortsat ser potentiale i at sælge biler på abonnement. Men Jesper Kjærsgaard-Nielsen mener, at de endnu ikke har fundet frem til den mest optimale model, og varsler derfor ændringer for 2021.

»Dribe vil i 2021 skifte sit look og feel, men også sit regelsæt, med nogle af de elementer, som vi har fået kundetilbagemeldinger om. Nemlig, at det her all inclusive godt kan blive for meget. Så vi lancerer i løbet af 2021 en lidt større dekonstruktion af produktet, så kunden i højere grad kan tilpasse sig ud fra de konkrete behov,« siger Jesper Kjærsgaard-Nielsen.

Jesper Kjærsgaard-Nielsen tiltrådte sin stilling som adm. direktør for Dribe i august 2020.

Læs også