Erhverv

Først i Danmark: Netto lancerer klimavenlig nyhed

Netto vil teste kundernes lyst til at handle mere klimavenligt med et pilotprojekt i udvalgte butikker, hvor skiltning og mærkning af produkterne skal guide kunderne.

Artiklens øverste billede
I første omgang vil pilotprojektet foregå i to af Nettos butikker – én i København og én i Horsens. Arkivfoto: René Schütze.

Netto vil som den første butikskæde i Danmark klimamærke sine varer. Det skal ske for at guide kunderne til at træffe mere klimabevidste valg via klimamærkning af fødevarer, når de handler i kædens butikker.

Klimamærkningen kaldes »Skyen« og indledes i første omgang som et pilotprojekt i Netto Kongelundsvej i København og Bygholm Bakker i Horsens. Her vil en blå sky indikere, at der er et lavt klimaaftryk på varen sammenlignet med tilsvarende varer. Det skal guide kunderne til at vælge mindre klimabelastede alternativer.

Det fortæller kæden i en pressemeddelelse.

»Heldigvis vil rigtig mange gerne gøre en forskel for klimaet og vores fælles fremtid. Det er derfor vores ansvar som dagligvarebutik at gøre det nemmere for vores kunder at vælge varer med lavere klimaaftryk,« siger Michael Løve, direktør i Netto, i pressemeddelelsen.

Ambitionen er at bidrage til en fælles klimamærkning på tværs af detailhandlen, som kan medvirke til at reducere Danmarks samlede CO2-udledning. Ifølge Netto vil Skyen fremhæve varer, og det vil minde om det i forvejen brugte Nøglehulsmærke, som er et fælles nordisk ernæringsmærke.

»I Netto håber vi på, at vi meget snart kan samles om en fælles national klimamærkning på tværs af hele dagligvarehandlen. Vi tror, at det kan gøre en forskel. Men den findes ikke endnu, og derfor har vi valgt at lave et bud på en klimamærkning, hvor vi får nogle erfaringer og skubber til udviklingen,« siger Michael Løve.

I første omgang vil ordningen inkludere dagligvarer, som gennemsnitsfamilier primært køber, og hvor eksperter har tilstrækkelig data til at lave en retmæssig vejledning. Det omfatter bl.a. frugt og grønt, grisekød, pålæg og mejeriprodukter.

Efter testperioden vil Netto evaluere og analysere erfaringer, tilbagemeldinger fra kunder og de egentlige indkøbsmønstre for at se, om klimamærkningen rent faktisk bidrager til flere klimavenlige indkøb i samarbejde med den grønne tænketank Concito og øvrige eksperter.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.