Erhverv

Først i Danmark: Netto lancerer klimavenlig nyhed

Netto vil teste kundernes lyst til at handle mere klimavenligt med et pilotprojekt i udvalgte butikker, hvor skiltning og mærkning af produkterne skal guide kunderne.

I første omgang vil pilotprojektet foregå i to af Nettos butikker – én i København og én i Horsens. Arkivfoto: René Schütze.

Netto vil som den første butikskæde i Danmark klimamærke sine varer. Det skal ske for at guide kunderne til at træffe mere klimabevidste valg via klimamærkning af fødevarer, når de handler i kædens butikker.

Klimamærkningen kaldes »Skyen« og indledes i første omgang som et pilotprojekt i Netto Kongelundsvej i København og Bygholm Bakker i Horsens. Her vil en blå sky indikere, at der er et lavt klimaaftryk på varen sammenlignet med tilsvarende varer. Det skal guide kunderne til at vælge mindre klimabelastede alternativer.

Det fortæller kæden i en pressemeddelelse.

»Heldigvis vil rigtig mange gerne gøre en forskel for klimaet og vores fælles fremtid. Det er derfor vores ansvar som dagligvarebutik at gøre det nemmere for vores kunder at vælge varer med lavere klimaaftryk,« siger Michael Løve, direktør i Netto, i pressemeddelelsen.

Sådan fungerer "Skyen"
Klimamærkningen vil findes i to forskellige udgaver med vejledende tekst.
  1. De 25 pct. mindst udledende varetyper får betegnelsen ”Varetype med lavt klimaaftryk”.
    ”Laveste klimaaftryk i kategorien” vil indikere varen med det laveste klimaaftryk blandt flere af samme type vare.
  2. ”Laveste klimaaftryk i kategorien” vil indikere varen med det laveste klimaaftryk blandt flere af samme type vare. Det mærke gives til de 25% mindst udledende varetyper i en kategori.

Ambitionen er at bidrage til en fælles klimamærkning på tværs af detailhandlen, som kan medvirke til at reducere Danmarks samlede CO2-udledning. Ifølge Netto vil Skyen fremhæve varer, og det vil minde om det i forvejen brugte Nøglehulsmærke, som er et fælles nordisk ernæringsmærke.

»I Netto håber vi på, at vi meget snart kan samles om en fælles national klimamærkning på tværs af hele dagligvarehandlen. Vi tror, at det kan gøre en forskel. Men den findes ikke endnu, og derfor har vi valgt at lave et bud på en klimamærkning, hvor vi får nogle erfaringer og skubber til udviklingen,« siger Michael Løve.

I første omgang vil ordningen inkludere dagligvarer, som gennemsnitsfamilier primært køber, og hvor eksperter har tilstrækkelig data til at lave en retmæssig vejledning. Det omfatter bl.a. frugt og grønt, grisekød, pålæg og mejeriprodukter.

Efter testperioden vil Netto evaluere og analysere erfaringer, tilbagemeldinger fra kunder og de egentlige indkøbsmønstre for at se, om klimamærkningen rent faktisk bidrager til flere klimavenlige indkøb i samarbejde med den grønne tænketank Concito og øvrige eksperter.

BRANCHENYT
Læs også