Familievirksomheder fravælger klimatiltag til fordel for jagten på nye kunder

Familie-ejede virksomheder har hverken miljø eller sociale temaer blandt deres topprioriteringer, viser en global måling. Flere eksperter er forundrede over målingens resultater.

Ecco er en af de danske familieejede virksomheder, der stadig ikke har specifikke tal for selskabets samlede CO2-aftryk eller konkrete mål for at nedbringe forretningens samlede CO2-udledning. Det betyder dog ikke, at Ecco nedprioriterer klimatiltagene, påpeger topchef Steen Borgholm. Arkivfoto: Jonathan Bjerg Møller.

Kun knap hver sjette familie-ejede virksomhed har CO2-reduktioner og bæredygtighed blandt sine fem topprioriteter frem mod 2023. Det viser en måling, som rådgiverkoncernen PWC har lavet blandt 2.801 familie-ejede virksomheder i hele verden.

Virksomhederne vægter jagten på nye kunder, digital udvikling og nye produkter væsentligt højere. Og ifølge PWC’s besvarelser fra ca. 50 danske familie-ejede virksomheder tyder intet på, at de er mere optagede af bæredygtighed end deres globale kolleger.

Flere eksperter er dybt forundrede over, at familie-ejede virksomheder i så høj grad nedprioriterer klima på et tidspunkt, hvor mange toneangivende virksomheder har sat turbo på grønne tiltag. En af dem er Sven Beyersdorff, ledende partner i konsulentfirma Nordic Sustainability.

»Det er overraskende lavt. Familievirksomheder er ikke tvunget til at være så transparente som børsnoterede selskaber, og det kan betyde, at de ikke rykker så hurtigt, eller at de kommunikere anderledes om det. Men på den anden side bliver de ikke presset af kvartalsvise afkastkrav, så de burde være i stand til at prioritere vigtige langsigtede investeringer i bæredygtighed,« siger han.

Resultaterne kommer også bag på Morten Bennedsen, der som professor ved den internationale business school Insead forsker og rådgiver familie-ejede virksomheder i hele verden.

»Det vil være uheldigt, hvis covid-19 har sendt sådan et chok gennem familievirksomhederne, at de begynder at underprioritere bæredygtighed,« siger Morten Bennedsen, der ellers har haft en oplevelse af, at mange familievirksomheder har bæredygtighed højt på agendaen.

Verden over har aktionærer og professionelle investorer lagt et massivt pres på virksomheder for at prioritere bæredygtighed og tænke den ind i både produkter og driften af virksomheden.

Det pres har familie-ejede virksomheder ikke på samme måde, og det kan være en årsag til, at nogle af dem ikke vægter det højere, siger Morten Bennedsen.

»En af udfordringerne ved familie-ejede virksomheder er, at der ikke er det pres, der findes i andre virksomheder, hvor aktionærerne og bestyrelsen kan presse på og kontrollere, hvad der sker i virksomheden. Hvis lederen af en familieejet virksomhed ikke bekymrer sig om bæredygtighed overhovedet, er der ingen, der sætter vedkommende på plads,« siger Morten Bennedsen.

I rapporten om de familie-ejede virksomheder slår PWC fast, at bæredygtighed er et område, som bør prioriteres højere. Det gælder også i Danmark, hvor kun 36 pct. af virksomhederne har en klar strategi inden for bæredygtighed.

»Det afspejler, at det er en rejse, de er på. Bæredygtighed er kommet på deres agenda, men de skal lære at inkorporere det i endnu større grad i virksomheden,« siger Karina Hejlesen Jensen, partner i PWC.

Mange eksperter mener, at virksomheders klimaindsats først for alvor tager form, når de begynder at måle organisationens CO2-aftryk.

Investor-initiativet Carbon Disclosure Project (CDP), der er førende i verden inden for indsamling af virksomheders CO2-data, har ingen specifik analyse på familie-ejede virksomheder, men man oplever, at det i høj grad er pres fra aktionærer og kunder, der får virksomheder til at offentliggøre CO2-data.

»Det vil derfor ikke være overraskende, hvis de virksomheder, der er mest påvirkede af dette pres, tager transparens (i forhold til klimapåvirkning, red.) mest seriøst,« siger Maxfield Weiss, Executive Director for CDP Europe.

Ecco er en af de familie-ejede virksomheder, der stadig ikke har specifikke tal for selskabets samlede CO2-aftryk eller konkrete mål for at nedbringe forretningens samlede CO2-udledning. Det betyder dog ikke, at Ecco nedprioriterer klimatiltagene, påpeger adm. direktør Steen Borgholm.

Ecco er i gang med at undersøge det samlede CO2-aftryk, og i selskabets seneste årsrapport er der fire konkrete mål bl.a. om at reducere brugen af fossil energi og genanvende 90 pct. af det genererede affald.

»Ecco har igennem en lang årrække igangsat initiativer for at mindske aftrykket på miljøet, og de miljømål, vi har offentliggjort i vores årsrapport, er netop et udtryk for, at vi har sat os nogle ambitiøse mål for at løse problemstillinger, selvfølgelig for Ecco, men ikke mindst også for vores industri,« siger Steen Borgholm.

BRANCHENYT
Læs også