Erhverv

Dansk vinfirma skruer markant op for omsætningen under coronakrisen

Globus Wine, der primært sælger såkaldt bag-in-box-vin, kommer ud af 2020 med en tocifret vækst i omsætningen.

Arkivfoto: Globus Wine

Coronaåret har ikke lagt en dæmper på tørsten efter vin – snarere tværtimod.

Det danske vinfirma, Globus Wine, der importerer vin i store partier til Danmark, hvor det bliver tappet, hældt på flasker eller i bokse og solgt til detailhandlen, kommer ud af 2020 med en markant løftet toplinje.

Globus Wine landede sidste år en omsætning på 696 mio. kr., hvilket er en stigning på mere end 18 pct. i forhold til året før, viser det seneste årsregnskab.

Driftsresultatet viser et overskud på knap 32 mio., mens bundlinjen lander på et plus på 15 mio. kr.

»Ledelsen finder årets resultat meget tilfredsstillende,« skriver selskabet i regnskabet.

Globus Wine igangsatte for et par år siden en større udvidelse, der betød, at vinfirmaet rykkede fra de daværende lokaler i Brøndby og Greve til en nyopført fabrik i Køge.

Fabrikken, der stod færdig i 2019 og er på 12.000 kvadratmeter, øgede tappekapaciteten fra 60-70 mio. liter vin om året til omkring 170 mio. liter.

Men udvidelsen har også været en dyr omgang. Sidste år endte Globus Wine med et underskud på 14 mio. kr., hvoraf en stor del skyldes udgifter til udvidelsen.

Globus Wine blev oprettet for 15 år siden af en lille gruppe erfarne folk fra den danske vinbranche, der ønskede at starte et vinfirma med særlig fokus på vin i bokse – også kendt som bag-in-box.

I 2016 solgte ejerne Uwe Petersen, Henning Skov Andersen, Lars Peter Rasmussen og Nicholas Hammeken aktiemajoriteten til det norske investeringsselskab Credo Partners.

BRANCHENYT
Læs også