Erhverv

Anders Holch Povlsen ser med »stor alvor« på kritikken af Nemlig.com

Kunderne kan ikke være tjent med, at nogen tror, at der er noget forkert hos onlinesupermarkedet, lyder det fra hovedaktionæren.

Anders Holch Povlsen ejer størstedelen af onlinesupermarkedet Nemlig.com. Foto: Joachim Ladefoged.

Den danske Bestseller-milliardær Anders Holch Povlsen, der har aktiemajoriteten hos onlinesupermarkedet Nemlig.com, ser med alvor på de seneste dages kritik af arbejdsforholdene for medarbejderne hos det hurtigtvoksende selskab.

Det skriver han i en skriftlig kommentar til Finans.

»Jeg følger naturligvis udviklingen i Nemlig.com og ser på kritikken med stor alvor. Vi kan ikke være tjent med, at nogen og særligt ikke vores kunder tror, at der er noget forkert i Nemlig.com. Alle medarbejders trivsel og motivation er helt afgørende, og virksomhedens ånd og værdigrundlag er bevis herfor,« lyder det fra Anders Holch Povlsen.

Nemlig.com
  • Stefan Plenge stiftede selskabet i 2010 og er i dag adm. direktør og medejer.
  • Bestseller-ejer Anders Holch Povlsen købte sig ind i Nemlig.com i 2014 og ejer i dag ca. 70 pct.
  • Coronakrisen gav Nemlig.com et voldsomt boost i 2020, og selskabet har ansat mere end 1000 medarbejdere det seneste år, så der i dag er mere end 2000 ansatte.
  • I det seneste regnskab fra 2019/2020 omsatte selskabet for 2,1 mia. kr. og fik for første gang driftsoverskud, mens bundlinjen var et underskud på 11,8 mio. kr.
  • Til sammenligning omsatte virksomheden i regnskabsåret for 2018/19 for 1,4 mia. kr. og havde et underskud efter skat på 52 mio. kr.
  • Nemlig.com har hovedkontor og lager i Brøndby. Selskabet har planer om at udvide kapaciteten med et stort logistikcenter i Aarhus, hvor der inden for de næste tre år skal ansættes 1000 nye medarbejdere.
  • Udtalelsen kommer, efter Politiken den seneste tid har beskrevet, hvordan arbejdsforholdene hos Nemlig.com ifølge mediet har presset både selskabets chauffører og medarbejdere på virksomhedens lager.

    Selskabets adm. direktør, Stefan Plenge, har tidligere på ugen afvist, at onlinesupermarkedets medarbejdere bliver presset tidsmæssigt med »urimelige krav« og overvågning, der ifølge Politikken kan have konsekvenser for deres ansættelse.

    Det er dog første gang, at Holch Povlsen blander sig i debatten.

    »Jeg kender virksomheden som en ordentlig og redelig virksomhed, som tager sit ansvar alvorligt, inklusivt det samarbejde, Nemlig.com har haft med fagbevægelsen igennem de sidste 15 år. Samtidig noterer jeg mig derfor med tilfredshed, at 3F, Dansk Erhverv og Nemlig.com mandag har holdt et konstruktivt møde, hvor der er aftalt en møderække for at drøfte og afklare den rejste kritik,« fortsætter han i sit skriftlige svar.

    I forbindelsen med kritikken af Nemlig.com har fagforeningen 3F valgt at opsige sin lokalaftale med selskabet. Det betyder, at onlinesupermarkedet ikke har mulighed for at ansætte deltidsansatte fremover. De deltidsansatte udgør en stor del af de ansatte på Nemlig.coms lager.

    Sagen kort

    Nemlig.com er røret ud i en sand shitstorm efter en række kritiske artikler i Politiken, som beretter om kritisable arbejdsforhold blandt de selvstændige chauffører, som Nemlig.com bruger til at bringe dagligvarer ud til forbrugerne.

    Desuden har avisen beskrevet, hvordan lagermedarbejdere tilsyneladende oplever et dårligt arbejdsmiljø hos Nemlig.com.

    På den ene side af sagen står selvfølgelig Nemlig.com, mens 3F står på den anden side og kræver bedre forhold for såvel lagermedarbejdere og chauffører.

    Mandag eftermiddag holdt Nemlig.com møde med 3F og Dansk Erhverv.

    Fagforeningen har givet onlinesupermarkedet en frist på 14 dage til at løse de arbejdsmiljøproblemer for onlinesupermarkedets chauffører, som fagforeningen mener, at der er.

    3F vil blandt andet have ordnede vilkår og overenskomst med normale tillæg og pension for de chauffører, der kører for vognmænd hyret som underleverandører af Nemlig.com.

    Nemlig.com har i en pressemeddelelse kaldt artiklerne i Politiken for en smædekampagne anført at 3F.

    Mødet, som Anders Holch Povlsen henviser til, blev afholdt mandag eftermiddag. Ifølge Fagbladet 3F har fagforeningen givet Nemlig.com en frist på 14 dage til at løse de arbejdsmiljøproblemer for onlinesupermarkedets chauffører, som 3F mener, at der er.

    BRANCHENYT
    Læs også