Erhverv

H2O Sportswear har vendt underskud til selskabets bedste resultat

Ifølge direktøren skyldes selskabets positive resultat investeringer og en relancering af brandet.

Sportmærket H2O med base i Aarhus har leveret sit bedste overskud i nyere tid. PR-foto.

Det har haft en positiv effekt, at det danske sportsbrand H2O Sportswear ændrede strategi og satsede markant på mere modetøj og sportsinspireret fritidstøj, tasker og sandaler.

Det viser et nyt regnskab for den danske virksomhed, der holder til i Aarhus og gennem 1980’erne og 1990’erne var et af Danmarks mest hypede sportsmærker.

Trods coronakrisen og nedlukkede butikker og markeder er det nemlig lykkedes H20 Sportswear at levere sit bedste overskud i nyere tid. Samtidig har virksomheden vendt sit underskud på 2,3 mio. kr. efter skat i 2019 til et årsresultat på 1,3 mio. kr. i seneste regnskab.

»Året forinden var et investeringsår for os. De investeringer og aktiviteter, vi foretog dengang, har givet resultat og vil blive ved at gøre det fremadrettet. På tværs af brand er der positiv udvikling, og antallet af kunder vokser. Det var målet med vores investering og er lykkedes nu,« siger direktør Christian Trads.

Som led i den ændrede strategi i 2019 indgik H2O Sportswear bl.a. et samarbejde med det kreative bureau Moon International om, hvordan brandets tøj og mærke skulle relanceres. Samtidig præsenterede selskabet helt nye versioner af de berømte H2O-badesandaler og etablerede et samarbejde med designeren Julie Fagerholt.

Det har resulteret i nye kollektioner til kvinder i et mere ungdommeligt take, der har fået navnet H2OFagerholt og ifølge Christian Trads har været med til at skubbe udviklingen i en positiv retning i seneste regnskab.

»Fremgangen ser ud til at forsætte, og derfor håber og tror vi også på, at vi kan levere et rigtig godt resultat i indeværende år. Der er ikke noget, som tyder på, at det vil gå den anden vej,« siger han.

–Tidligere har H2O-selskabet også samarbejdet med designere som Stine Goya, Henrik Vibskov og Mark Tan for at skabe opmærksomhed om brandet.

Også H2O Sportswears egenkapital blev i 2020 løftet.

Ifølge regnskabet lød den ved årets afslutning på 6,3 mio. kr. mod 5 mio. kr. i 2019.

H2O Sportswear blev i 2012 købt af en investorgruppe og ledes i dag af Christian Trads og Mikkel Christensen.

BRANCHENYT
Læs også