Erhverv

Tøjfirmaet Tonsure er begæret konkurs af en tidligere medarbejder

Ifølge CVR-registeret er det aldrig lykkedes brandet at sikre overskud på bundlinjen.

Malte Flagstad og Adam El-Zayat stiftede i 2013 herretøjsfirmaet Tonsure. Adam El-Zayat forlod brandet i 2018. Arkivfoto: Carsten Bundgaard

Det danske herretøjsbrand Tonsure, der for år tilbage blev udvalgt til at åbne den københavnske modeuge og på rekordtid kom ind i førende butikker i bl.a. London og Japan, er taget under konkurs.

Det oplyser medstifter Malte Flagstad til Finans.

Ifølge medstifteren sker det efter uenighed med en tidligere medarbejder.

»Det er ingen hemmelighed, at det sidste år med covid-19 har været et hårdt år, og vi har hele vejen igennem haft en ambition om at komme helskindet igennem til bedre tider. Desværre er vi nu blevet begæret konkurs af en tidligere medarbejder på et for os tvivlsomt feriepengekrav, der har været en længerevarende twist om. Hvis muligheden foreligger, håber vi at kunne drive Tonsure videre i en ny konstellation,« skriver Malte Flagsted i en skriftlig kommentar.

Sammen med Adam El-Zavat skiftede han Tonsure i 2013. Siden har brandet haft succes særligt udenfor Danmarks grænser og vundet flere priser for sine kollektioner. Heriblandt Dansk Design Talent Magasin Prisen, som Hendes Kongelige Højhed Kronprinsesse Mary i 2015 overrakte stifterne.

»Vi har vækst på dagsordenen. Men det er også en hård branche, da der er pres på likviditeten. Kollektioner laves længe før, at de sælges, så der kan gå op mod ni måneder, inden penge kommer i kassen. Vi har en stor kapitalbinding, så det er dyrt at være lille,« har Adam El-Zavat tidligere udtalt i forbindelse med, at Tonsure var på udkig efter investorer.

Adam El-Zavat forlod Tonsure i 2018 efter fire år som direktør for brandets salg og marketing. Det skete, fordi han var på jagt efter nye udfordringer.

Tonsure bliver udover flere internationale forhandlere også solgt af det danske stormagasin Magasin.

Selskabet bag brandet havde i 2019 et underskud på 2,7 mio. kr. og ifølge CVR er det aldrig lykkedes brandet at sikre overskud på bundlinjen.

BRANCHENYT
Læs også