Coronakrisen gav ny fart i salget hos Salling Group
Dagligvarekoncernen runder 60 mia. kr. i omsætning og kører på med kæmpeinvesteringer både i dansk onlinehandel med dagligvarer og discountbutikker i Polen.
Corona-året har skubbet yderligere fart i dagligvarekoncernen Salling Group med et løft i milliardomsætningen. Koncernchef Per Bank fastslår, at netop dagligvarebranchen er blandt vinderne salgsmæssigt under pandemien.
Salling Group - med kæderne Netto, Føtex og Bilka som største aktiviteter - har onsdag formiddag præsenteret regnskab for 2020. Det viser et løft i omsætningen på 7 pct. til 61 mia. kr. Resultatet af den primære drift voksede med 24 pct. til 2,8 mia. kr.
Netop 2020 blev i det hele taget præget af corona-pandemien for Salling Group.
Mens andre dele af detailhandlen var præget af tvangslukninger som led i restriktioner, har landets dagligvarebutikker hele vejen under krisen kunnet holde åbent for at opretholde forsyningssikkerheden.
»Vi har været heldige, og tallene er lidt bedre, end de ellers ville have været, hvis vi ikke havde haft corona. Men det kommer fint i forlængelse af et stadig forbedret fokus og et stadig forbedret resultat over de seneste tre til fem år,« siger Per Bank.
Op til coronakrisen var det danske dagligvaremarked præget af en flad udvikling i salget i takt med ændrede forbrugsmønstre hos danskerne, hvor flere eksempelvis spiste ude. Det samlede marked voksede dog i fjor med omkring 7 pct. udløst af coronakrisen.
Danskerne har nemlig spist meget mere hjemme og mange forbrugere har i 2020 ikke holdt ferie uden for Danmark i nær samme grad som tidligere. Dertil kommer, at mange ansatte har været på hjemmekontorer, mens børn og unge har haft digital undervisning.
»Vi er opmærksomme på, at dagligvarehandlen som en af de få brancher endte ud med at være positivt påvirket af corona-restriktionerne, og at det er den primære årsag til, at vores resultat nåede et rekordniveau,« udtaler Per Bank i en meddelelse om regnskabet.
»Derfor er jeg især tilfreds med, at vi i et udfordrende år formåede at eksekvere på en række vigtige strategiske prioriteter, der vil forme koncernen i årene fremover.«
Ud over discountbutikker i Danmark har Netto-kæden også Tyskland og Polen som marked. Netop discountsalget i Polen er udlagt som en del af fremtidens vækststrategi for Salling Group.
Koncernen indgik i fjor handel med britiske Tesco om at overtage koncernens 300 butikker i Polen. Den handel er faldet på plads for kort tid siden, og de mange butikker skal over de næste 18 måneder omdannes til Netto.
Samlet er Salling Group ude i en investering på 3 mia. kr. i den polske handel samt ombygningerne.
Onlinesalg er et andet fokusområde for fremtidens vækst. Netop i coronaåret er det digitale salg med dagligvarer vokset hastigt.
Ud over løsninger med at kunder kan bestille online og afhente ved Bilka-varehuse og Føtex-supermarkeder har Salling Group for kort tid siden også etableret hjemmelevering i hovedstadsområdet. Det sker gennem Føtex og dermed tages kampen op mod især onlinesupermarkedet Nemlig.com og Coop Danmark, der også leverer dagligvarer hjem til danskerne.
Overskuddet i 2020 for Salling Group endte på 1,9 mia. kr. I 2019 var resultatet godt nok på 2,3 mia. kr., men det år var præget af en ekstraordinær indtægt på 1 mia. kr. fra salg af Netto-kæden i Sverige.
Dagligvarekoncernen ejes af Salling Fondene. I forbindelse med præsentation af regnskabet oplyses, at fondene i 2021 forventer at udlodde 200 mio. kr. - hentet fra overskuddet i koncernen - til donationer i 2021.
Årsregnskab:
Salling Group - koncerntal (mio. kr.) | 2020 | 2019 |
Omsætning | 60.855 | 56.689 |
Resultat primær drift (ebit) | 2.818 | 2.272 |
Resultat af fortsættende aktiviteter | 1.852 | 1.322 |
Årsresultat | 1.852 | 2.291 |
Egenkapital | 7.610 | 6.190 |