Erhverv

Den aarhusianske donut-kæde Bronuts indgår velgørende samarbejde med "Løvens Hule"-investor Jacob Risgaard

Donut-kæden Bronuts skal sælge en donut designet af "Løvens Hule"-investor Jacob Risgaard. Beløbet fra salget vil gå ubeskåret til Jacob Risgaards fond, Coolunite.

Ninos Oraha (tv.) og Türker Alici (th.) skal sælge en donut designet af "Løvens Hule"-investor Jacob Risgaard. Foto: Stine Rasmussen

Den aarhusianske donut-kæde Bronuts indgår et samarbejde med Jacob Risgaard og hans fond, Coolunite. Samarbejdet går ud på, at donut-kæden vil sælge en specialdesignet donut, hvorfra overskuddet vil gå ubeskåret til Coolunite.

»Vi får så meget fra vores gæster, at vi gerne vil give igen. Og hvordan kan vi give igen til vores gæster, som især er børn, unge og familier? Her kommer Jacob Risgaard og Coolunite ind i billedet. Deres arbejde er målrettet børn, unge og familier. Det er et perfekt match. Så kan vi skabe en masse larm omkring et godt budskab. Vi håber selvfølgelig også, at andre virksomheder hopper med på vognen og gør noget lignende, for det betyder fandeme så meget,« siger Türker Alici, der sammen med Ninos Oraha har stiftet og driver Bronuts.

Indtil videre er planen, at den specialdesignede donut skal sælges i alle landets Bronut-forretninger fra fredag den 7. maj til og med søndag den 9. maj. Türker Alici oplyser dog, at datoen ikke er fuldstændig endelig. Den kommer til at koste 25 kr., og beløbet vil gå ubeskåret til Coolunite.

Det er Coolunite-stifter Jacob Risgaard, som bl.a. er kendt fra tv-programmet ”Løvens Hule”, der selv har designet den specielle donut. Og der er en helt særlig mening bag designet.

»Den består af lyserød glace, to stykker jordbær ude i siderne, som symboliserer forældre, og et stykke Raffealo-chokolade inde i midten, som symboliserer et barn. Det skal symbolisere, at barnet bliver beskyttet,« siger Türker Alici.

Bronut-stifternes mål er at indsamle over 29.700 kr. Det var det beløb, de indsamlede under en lignende kampagne, hvor beløbet gik til Legeheltene, som er et initiativ startet af Børneulykkesfonden. Den rekord ønsker Bronuts at slå nu.

»Vi håber, at pengene bliver brugt til at sprede glæde hos familier og børn, der har det svært. Hvis vi bare kan gøre én familie glad, er det en succes for os,« siger Türker Alici.

Coolunite har til formål at støtte sårbare, sygdomsramte og udsatte børn. Fonden arbejder for at skabe gode oplevelser og bidrage til en nemmere hverdagen for disse børn. Bl.a. gennem donationer til andre organisationer.

Den første Bronuts-forretning åbnede Türker Alici og Ninos Oraha i Åbyhøj. I dag har kæden otte forretninger i hele landet og en niende på vej.

BRANCHENYT
Læs også